Liber AB

Social Media & PR-ansvarig

I mer än 120 år har vi på Liber utvecklat läromedel, kurs- och managementlitteratur, tillsammans med de främsta forskarna, författarna och inspiratörerna i näringslivet.Utbildningsbranschen, och vi med den, befinner oss i en digital transformation vilket skapar nya fantastiska möjligheter att utveckla produkter och tjänster som maximerar lärande.Varje dag går vi på Liber till jobbet för att göra skillnad i människors liv, fast beslutna att leda utvecklingen inom utbildning och därmed bidra till ett Sverige där alla lyckas med sina studier. Vi står för likvärdigt lärande, där alla ska ha samma förutsättningar att utveckla kunskap, oavsett bakgrund.En Liberprodukt ska underlätta lärandet, locka till nyfikenhet och utmana läsaren att ställa nya frågor. När vi tillsammans förädlar idéer, forskning och kunskap till högkvalitativa produkter, tryckta som digitala, bidrar vi till ett demokratiskt och öppet samhälle. Och till kunskap som gör skillnad. Vi är medlemmar i branschorganisationerna Läromedelsföretagen och Swedish Edtech Industry. Liber är en del av den europeiska gruppen Infinitas Learning, som är ett av Europas ledande utgivningsföretag. I koncernen ingår, förutom Liber, också Noordhoff Uitgevers (Nederländerna) och Plantyn (Belgien) och IL Tech. Infinitas Learning ägs av NPM Capital.

Liber söker en Social Media & PR-ansvarig med ansvar för att driva det nya sociala medier-arbetet. Du kommer ta ägarskap för Libers samtliga sociala kanaler och kommer huvudsakligen ansvara för att skapa en utökad närvaro i sociala medier. Vidare kommer du även delvis att arbeta med PR och internkommunikation. Du kommer att ingå i ett marknadsteam och rapportera till CCO.

Ansvarsområden:

  • Ta fram en framgångsrik strategi för organisationens närvaro och marknadsföring (köpt, ägd och förtjänad) i sociala medier.
  • Öka företagets synlighet i sociala medier genom att säkra innehåll som ligger i linje med företagets budskap och varumärkesplattform i valda och prioriterade kanaler.
  • Kontinuerligt analysera, utvärdera och följa upp synligheten och innehållet i de olika digitala kanalerna/plattformarna mot uppsatta KPI:er.
  • Ta fram förslag på strategi för företagets PR-insatser och ansvara för implementeringen av dessa.
  • Arbeta med internkommunikationen och ansvar för anpassning och utveckling av intranätets innehåll.

Relevant erfarenhet och kompetens:

  • Relevant Högskoleutbildning inom digital marknadsföring och kommunikation, eller annan relevant eftergymnasial utbildning.
  • Minst 3 års relevant arbetslivserfarenhet inom sociala medier och/eller digital marknadsföring
  • God vana av att arbeta med datadriven kommunikation.
  • Mycket god stilistisk förmåga.
  • Kunskap och erfarenhet av relevanta verktyg och program.

Personliga egenskaper:

  • Snabbfotad, framåtlutad, stresstålig och lösningsorienterad.
  • Social kompetens och kommunikativ.
  • Nyfiken, initiativtagande och utvecklingsorienterad.
  • Mycket god samarbetsförmåga.
  • Genuint intresserad av digital marknadsföring.