Actic Group

Chief Marketing Officer

Actic grundades 1981 och 1995 startades den internationella expansionen. Actic är idag en av de ledande aktörerna på gymmarknaden i Norden med bemannade gym. Actic har 180 anläggningar med drygt 228 000 medlemmar i fyra länder. Huvudmarknaderna är Sverige, Norge samt Tyskland. Actic har en unik affärsmodell där en majoritet av klubbarna har tillgång till simning, vilket ingår i medlemskapet för Actics medlemmar. Actic erbjuder en välutvecklad träningsmetod (HIT–High Intensity Training) och erbjuder medlemmen personliga träningsprogram med uppföljning av välutbildad personal. Detta tillsammans med baderbjudandet differentierar Actic på marknaden. Träningsutbudet är brett, styrketräning, såväl grupp som funktionell träning och personlig träning (PT) som attraherar en bred målgrupp som bygger upp framgångsrika kluster i Norden och Tyskland. Actics vision är att bidra till ett friskare samhälle genom att attrahera bredare målgrupper och därigenom utvidga marknaden. Actics medarbetare engagerar sig också lokalt för att bidra till ett hälsosammare samhälle. Actic, som har sitt huvudkontor i Solna, Stockholm, har drygt 800 heltidsanställda och en nettoomsättning under 2018 om 941 miljoner kronor. Koncernen leds av VD Anders Carlbark.

Brinner du för varumärken i förändring? Har du dessutom en dröm om att få arbeta inom en bransch som förändrar människors liv på riktigt? Är du passionerad för träning och hälsa?

Actic står inför en spännande förändringsresa där potentialen att göra skillnad är enorm. Startpunkten för förändringen är en ny varumärkesposition och kommunikationsstrategi. I rollen som CMO kommer du att ansvara för och leda detta arbete i nära samarbete med CEO. Förutom din tidigare yrkeserfarenhet är en minst lika viktig framgångsfaktor ditt brinnande intresse för träning och hälsa.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter.

  • I linje med Actics övergripande mål utveckla en ny vinnande varumärkesstrategi
  • Övergripande ansvar för marknadsföring/kommunikation i samtliga kanaler och säkerställa ROI genom datadriven marknadsföring 
  • Personalansvar för marknadsorganisationen med 6 direktrapporterande 
  • Upprättande av marknadsplaner och säkerställande att dessa efterföljs strategiskt såväl som taktiskt
  • Analysera och sammanställa marknadsdata kring varumärket, marknadsinitiativ, trender och konkurrenter
  • Fokus på strategiskt arbete i kombination med operativt genomförande
  • Rollen ingår i koncernledningen och rapporterar direkt till CEO.

Tidigare erfarenhet/specifik kompetens.

  • Relevant akademisk utbildning
  • Ca 10 års erfarenhet av marknadsföring/kommunikation, gärna inom retail och/eller hotell/resebranschen
  • Ca 3 års erfarenhet som ledare, gärna förändringsledning
  • Gedigen bakgrund inom datadriven marknadsföring/kommunikation och varumärkesbyg­gande.

Personliga egenskaper.

  • Utpräglad team player med ett stort eget driv
  • Affärs -och resultatorienterad med ett starkt positivt inflytande på företagets tillväxt
  • Analytisk förmåga och fattar dina beslut baserade på data
  • Entreprenöriell ådra med en förmåga att växla mellan strategi och operativt genomförande 
  • Van förändringsledare med en stor förmåga att inspirera och få människor med dig 
  • Ifrågasätter traditionella tillvägagångssätt, främjar förändring och nytänkande
  • Brinnande intresse/passion för träning och hälsa.

Actic erbjuder.

Möjligheten att ansvara för ett varumärke med stor potential som står i startblocken för en spännande tillväxtresa. Du kommer in i ett sammanhang där teamwork och ett brinnande engagemang för träning och hälsa genomsyrar hela organisationen.