Media Markt Sweden

CRM Manager

Hösten 2006 kom MediaMarkt till Sverige. Idag har vi 28 varuhus med e-handel och är en av Sveriges största aktörer på hemelektronikmarknaden. Vårt huvudkontor i Stockholm (Stocksund) är en servicefunktion till våra varuhus. Vad många skulle kalla entreprenörskap ser vi som vårt dagliga arbete: att alltid fokusera på kunden och att ständigt förbättra verksamheten i våra varuhus. På MediaMarkt ligger detta ansvar hos alla medarbetare, inte bara hos cheferna. Vår filosofi är att varje enskild medarbetare har betydelse för verksamheten och därför söker vi dig som tycker om att ta initiativ, vågar fatta beslut och är spontan. 

Är du en CRM manager med stort driv och starkt försäljningsfokus? Har du passion för att skapa relevant och riktad kommunikation?

Hos oss får du en spännande, bred och varierad roll där du arbetar både strategiskt och operativt inom området CRM. MediaMarkts CRM-program, MediaMarkt Club, har funnits i Sverige i drygt tre år och har i nuläget en stor medlemsbas med en stadig tillväxt av medlemmar. Som CRM manager är du ansvarig för att utveckla och förvalta MediaMarkt Club i syfte att öka lojaliteten hos våra kunder och därmed öka vår försäljning både i både e-tail och retail.

I din funktion arbetar du nära säljavdelningen, inköp och e-handel inom den svenska organisationen. Du kommer även att ha ett nära och löpande samarbete med CRM på huvudkontoret i Tyskland. CRM Manager rapporterar direkt till företagets Marketing Director och ingår i marknadsavdelningens ledningsgrupp.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

  • Leda och utveckla arbetet med CRM/MediaMarkt Club i Sverige, t.ex. utveckling av förmåner, rekrytering av nya medlemmar i varuhus och online samt aktivering eller reaktivering av befintliga medlemmar i varuhus och online
  • Ansvara för CRM roadmap och CRM-budget samt sätta och följa upp KPI:er
  • Leda och utveckla CRM-teamet inom den svenska organisationen
  • Utveckla och implementera lojalitetskampanjer i syfte att bygga vårt varumärke och driva försäljning av våra produkter och tjänster, genom t.ex. Club Days
  • Sätta upp datadrivna, automatiserade kampanjer via e-email
  • Genomföra leverantörstödda kampanjer via e-mail
  • Driva CRM-delen av våra nationella kampanjer (e-mail, SMS, postalt)
  • Driva besökare till mediamarkt.se och till våra varuhus och därmed skapa försäljning
  • Löpande arbeta med analys, optimering, test och uppföljning
  • Hålla dig uppdaterad om nya möjligheter och säkerställa att företaget ligger i framkant av utvecklingen inom CRM

Tidigare erfarenhet

  • Relevant akademisk utbildning eller motsvarande
  • +5 års arbetslivserfarenhet med god förståelse för den digitala kundresan, gärna från från detaljhandel och/eller konsumentvaror
  • Mycket god kommunikatör på både svenska och engelska i tal såväl som skrift.

Personliga egenskaper

  • Förmåga att växla mellan strategiskt och operativt arbete
  • Strukturerad, planerar i förväg och gör tydliga prioriteringar
  • Goda ledare med förmåga att ge teamet en tydlig riktning, motiverar och samordnar för att behålla fokus på målen
  • Förstår och analyserar komplexa frågor och problem snabbt
  • Trivs i en snabb och dynamisk miljö med internationella kontaktytor.