Hemköpskedjan AB består av 193 fysiska butiker och erbjuder e-handel sedan 2016.
Bolaget befinner sig i en spännande förändringsresa med fokus på tillväxt – med det digitala kundmötet i fokus i såväl i fysisk butik som online. Hemköp söker nu en resultatdriven E-handelschef med fokus att utveckla det digitala kundmötet och göra Hemköps e-handel till en av marknadens mest framgångsrika lösningar.
Ansvarsområden.
Som E-handelschef för Hemköp ansvarar du för att driva den totala e-handelsaffären. Du förväntas vara en utmärkt ledare som engagerar och drivs av att leverera starka resultat. Du ansvarar för genomförande av strategi för e-handelsaffären samt har fullt försäljnings- och lönsamhetsansvar och personalledning av e-handelsavdelningen.
Du ansvarar för att optimera den befintliga e-handelsaffären genom att driva försäljning och lönsamhet såväl som att skapa nya affärer genom affärsutveckling och leda expansion av lösningen till fler områden i Sverige.
Placering är på huvudkontoret i Stockholm
Huvudsakliga arbetsuppgifter.
- Ansvarig för budget, försäljning och lönsamhet samt uppföljning övriga KPI:er
- Leda och fördela arbetet inom e-handelsteamet på Hemköp gällande bla drift, logistik, tech, kundtjänst, merchandising, analys, lojalitet
- Expandera Hemköps e-handel
- Leda och säkra behov för Hemköps e-handel mot övriga delar av Hemköp, Axfood-koncernen samt externa leverantörer
- Leda och ansvara för den kommersiella utvecklingen av Hemköps e-handel
- Strategiskt och visionärt arbeta med att utveckla Hemköps totala digitala kundmöte för att säkra en konkurrenskraftig omnikanal-upplevelse med tillhörande försäljning
- Medlem i ledningsgruppen för Försäljningsavdelningen inom Hemköp
Erfarenhet & kompetens.
- Minst 5 års erfarenhet inom e-handel med totalansvar för affären
- Minst 5 års erfarenhet som ledare med meriterat goda ledaregenskaper
- Mycket goda kunskaper av digital marknadsföring för att säkra korrekt kravställning av marknadsplan
- Mycket god kommunikationsförmåga
- God teknisk förståelse, av möjligheter/begränsningar i plattformar (gärna SAP Hybris) samt erfarenhet av att kravställa (direkt eller indirekt) UX/UI för att optimera konvertering och kundupplevelse
- Flytande inom svenska och engelska
Egenskaper.
- Positiv, driven och prestigelös lagspelare som bidrar med stor kunskap och energi
- Har en hög initiativförmåga och är van att identifiera affärsmöjligheter för organisationen genom analys och omvärldsbevakning
- Erfaren ledare med starkt kommunikativ förmåga som engagerar
- Är van att arbeta i högt tempo med högt ställda krav och levererar resultat