Hemköp

E-handelschef

Hemköp är butikskedjan för matintresserade där god och hållbar mat står i fokus. Vi har närmare 200 butiker i Sverige, i Hemköps organisation ingår även Tempo med cirka 150 butiker. Med fokus på färskvaror och kundmöten som guidar och inspirerar ska kundens förväntningar överträffas, både i butik och digitalt. Hemköp ingår i Axfoodkoncernen.På Hemköp är det högt till tak och vi delar med oss av kunskap, växer och utvecklas tillsammans. Vi är måna om att stödja och uppmuntra våra medarbetare och erbjuder löpande utbildning och ny kunskap. Hos oss slutar aldrig lärandet!För Hemköp är mångfald en styrka. Medarbetarnas kunskaper, kompetenser och perspektiv skapar nya möjligheter och bättre beslut. Vi uppmuntrar därför en mångfald av sökande till alla tjänster.

Hemköpskedjan AB består av 193 fysiska butiker och erbjuder e-handel sedan 2016.

Bolaget befinner sig i en spännande förändringsresa med fokus på tillväxt – med det digitala kundmötet i fokus i såväl i fysisk butik som online. Hemköp söker nu en resultatdriven E-handelschef med fokus att utveckla det digitala kundmötet och göra Hemköps e-handel till en av marknadens mest framgångsrika lösningar.

Ansvarsområden.

Som E-handelschef för Hemköp ansvarar du för att driva den totala e-handelsaffären. Du förväntas vara en utmärkt ledare som engagerar och drivs av att leverera starka resultat. Du ansvarar för genomförande av strategi för e-handelsaffären samt har fullt försäljnings- och lönsamhetsansvar och personalledning av e-handelsavdelningen.

Du ansvarar för att optimera den befintliga e-handelsaffären genom att driva försäljning och lönsamhet såväl som att skapa nya affärer genom affärsutveckling och leda expansion av lösningen till fler områden i Sverige.

Placering är på huvudkontoret i Stockholm

Huvudsakliga arbetsuppgifter.

  • Ansvarig för budget, försäljning och lönsamhet samt uppföljning övriga KPI:er
  • Leda och fördela arbetet inom e-handelsteamet på Hemköp gällande bla drift, logistik, tech, kundtjänst, merchandising, analys, lojalitet
  • Expandera Hemköps e-handel
  • Leda och säkra behov för Hemköps e-handel mot övriga delar av Hemköp, Axfood-koncernen samt externa leverantörer
  • Leda och ansvara för den kommersiella utvecklingen av Hemköps e-handel
  • Strategiskt och visionärt arbeta med att utveckla Hemköps totala digitala kundmöte för att säkra en konkurrenskraftig omnikanal-upplevelse med tillhörande försäljning
  • Medlem i ledningsgruppen för Försäljningsavdelningen inom Hemköp

Erfarenhet & kompetens.

  • Minst 5 års erfarenhet inom e-handel med totalansvar för affären
  • Minst 5 års erfarenhet som ledare med meriterat goda ledaregenskaper
  • Mycket goda kunskaper av digital marknadsföring för att säkra korrekt kravställning av marknadsplan
  • Mycket god kommunikationsförmåga
  • God teknisk förståelse, av möjligheter/begränsningar i plattformar (gärna SAP Hybris) samt erfarenhet av att kravställa (direkt eller indirekt) UX/UI för att optimera konvertering och kundupplevelse
  • Flytande inom svenska och engelska

Egenskaper.

  • Positiv, driven och prestigelös lagspelare som bidrar med stor kunskap och energi
  • Har en hög initiativförmåga och är van att identifiera affärsmöjligheter för organisationen genom analys och omvärldsbevakning
  • Erfaren ledare med starkt kommunikativ förmåga som engagerar
  • Är van att arbeta i högt tempo med högt ställda krav och levererar resultat