Unibail-Rodamco-Westfield

Head of Marketing & Communication Nordics

Unibail-Rodamco-Westfield is the premier global developer and operator of flagship shopping destinations, with a portfolio valued at €65.2 Bn as at December 31, 2018, of which 87% in retail, 6% in offices, 5% in convention & exhibition venues and 2% in services. Currently, the Group owns and operates 92 shopping centres, including 55 flagships in the most dynamic cities in Europe and the United States. Its centres welcome 1.2 billion visits per year. Present on 2 continents and in 12 countries, Unibail-Rodamco-Westfield provides a unique platform for retailers and brand events, and offers an exceptional and constantly renewed experience for customers. With the support of its 3,700 professionals and an unparalleled track-record and know-how, Unibail-Rodamco-Westfield is ideally positioned to generate superior value and develop world-class projects. The Group has a development pipeline of €11.9 Bn.Unibail-Rodamco-Westfield distinguishes itself by its Better Places 2030 agenda, that sets its ambition to create better places that respect the highest environmental standards and contribute to better cities. Unibail-Rodamco-Westfield stapled shares are listed on Euronext Amsterdam and Euronext Paris (Euronext ticker: URW), with a secondary listing in Australia through Chess Depositary Interests. The Group benefits from an A rating from Standard & Poor’s and from an A2 rating from Moody’s.

I rollen som Head of Marketing & Communication Nordics kommer du att ansvara för all strategisk och operativ marknadsföring och kommunikation tillsammans med teamet på varje köpcentrum. Du ansvarar för att upprätta och leverera på handlingsplanen för all marknadsföring och kommunikation av våra varumärken samt för att skapa spännande evenemang, reklam och marknadsföring för varje köpcentrum i den nordiska portföljen. I rollen leder du detta arbete i nära samarbete med övriga avdelningar både i Sverige och internationellt. Arbetet präglas av teamarbete och tätt samarbete med övriga avdelningar. Unibail-Rodamco-Westfield är det ledande kommersiella fastighetsbolaget i världen och du träffar på regelbunden basis dina kolleger i andra länder och regioner.

Utöver att arbeta med varumärket Unibail-Rodamco-Westfield kommer du även att arbeta tätt mot våra fem köpcentrum Mall of Scandinavia, Täby Centrum, Solna Centrum, Nacka Forum och Fisketorvet i Köpenhamn som tillsammans har omkring 65 miljoner besökare varje år.

Rollen är placerad på Unibail-Rodamco-Westfields nordiska huvudkontor i centrala Stockholm där du kommer att ingå i den operativa ledningsgruppen. Du rapporterar till Director of Operations Nordic samt funktionellt till CMO Europe & Group Director of Brand & Strategic Marketing i UK.

Rollen innebär personalansvar för ett team där du driver och ansvarar för den strategiska och operativa planen framåt.

Huvudsakliga arbetsuppgifter.

  • Definiera en strategisk marknadspositionering som tar hänsyn till kundernas förväntningar för varje köpcentrum
  • Kommunicera varumärkesidentitet genom arkitektur, design, dekoration, marknadsföring och evenemang
  • Utveckla marknadsintelligens om livsstilstrender och konsumentmönster
  • Ansvara för att utveckla affärsområdet Marketing genom att driva nya och befintliga affärsinitiativ
  • Strategiskt och operativt ansvarig för affärsområdet med målet att utveckla och leverera på företagets affärsplan och KPIer
  • Budgetansvarig för affärsområdet och bolagets medieinvesteringar
  • Ansvar för bolagets byråsamarbeten och avtal
  • Leda och inspirera samt sätta struktur för arbetssättet för teamet inom Marketing
  • Hantera interna stakeholders, exempelvis Operating Management, Leasing och Controlling för att säkerställa ett utvecklande samarbete, både i Sverige och internationellt (Paris & London)
  • Kontakt och uppföljning med respektive köpcentrums hyresgäster
  • Tillsammans med det operativa teamet sätta en marknads- och aktivitetsplan för varje enskilt köpcentrum
  • Ansvarig för PR och att skapa samt driva den strategiska kommunikationsplanen framåt

Bakgrund/Erfarenhet.

  • 3-5 års erfarenhet i liknande roll
  • Tidigare framgångsrikt ledarskap
  • Tidigare P/L-ansvar
  • Van att jobba både strategiskt och operativt
  • Stark kompetens inom stakeholder management
  • Akademisk examen eller likvärdig utbildning inom marketing
  • Flytande svenska och engelska i såväl tal som skrift
  • Kommersiell erfarenhet från retail, handel eller nöje är meriterande
  • Tidigare erfarenhet av att ha jobbat i internationella organisationer är meriterande
  • Erfarenhet av digitala kanaler är meriterande

Personliga egenskaper.

  • Genuint intresse för retail och konsumentbeteenden
  • Högt driv, starkt affärsmannaskap och mycket god samarbetsförmåga
  • Mycket god kommunikationsförmåga på alla nivåer
  • Kundorienterad
  • Affärsmässigt kreativ och lösningsorienterad
  • Prestigelös relationsbyggare
  • Strukturerad och självständig

Rollen som Head of Marketing & Communication Nordics är en nyckelroll i verksamheten och Unibail-Rodamco-Westfield erbjuder stora möjligheter till både professionell och personlig utveckling. För dig som på sikt vill arbeta utomlands finns även sådana möjligheter.