LensWay Group AB

Digital Marketing Manager

LensWay Group is not a traditional e-retailer. We are passionate pioneers in Swedish and European e-commerce! Since its inception in 1999, we have seen things with new eyes to exceed our customers expectations and to offer affordable lenses and glasses. All 100+ employees are passionate about and run by the mission "Improving lives by improving sight". Vision is a great gift, but seeing clearly is far from obvious. We operate throughout the Nordic region with three different brands and are owned by the global optics company EssilorLuxottica. Join us!

LenswayGroup söker en målmedveten och analytisk Digital Marketing Manager med tidigare erfarenheter inom digital marknadsföring. I rollen kommer du att vara en viktig del av LenswayGroups mediateam i en snabbrörlig och innovativ miljö. I rollen kommer du att ha ägarskap över betalda digitala medier som driver trafik till sajten och anvara för all medieplanering. Vidare kommer du att vara involverad i att sätta upp tydliga mål och KPI:er för att ständigt följa upp resultat. Rollen har ett stort fokus på analys och rapportering vilket innebär att du besitter en teknisk förståelse och har en stark analytisk förmåga. Vidare ser vi att du har en analytisk approach till data och en förmåga att paketera dina insikter till kommersiella riktlinjer. Som Digital Marketing Manager kommer du även att ha stor delaktighet i att utveckla marknadsavdelningen till att bli mer datadrivna samt jobba med försäljning och tillväxt. Du kommer att rapportera till Sales & Media Manager och vara placerad på det nordiska huvudkontoret i Kista.

Arbetsuppgifter

  • Ägandeskap för köpt digital media (programmatic, display och affiliate).
  • Ansvara för medieplanering inom de digitala kanalerna.
  • Budgetansvar för alla digitala mediaköp.
  • Agera kravställare mot mediebyråer och externa parter.
  • Ansvara för att sätta upp och utvärdera relevanta KPIer av marknadsaktiviteter.
  • Stötta organisationen med analys och vara datadriven samt isniktsdriven.
  • Hålla dig uppdaterad om nya digitala marknadsföringsmöjligheter och säkerställa att företaget ligger i framkant av utvecklingen inom digital marknadsföring.

Relevant erfarenhet & kompetens

  • Minst 3 års erfarenhet av digital marknadsföring.
  • Relevant eftergymnisal bildning – gärna tekniskt/matematiskt, marknadsföring eller liknade.
  • God erfarenhet av Facebook och/eller Display/Programmatic.
  • Erfarenhet av att arbeta i relevanta verktyg som Google Analytics, Double Qlick eller Tableu.
  • Van att arbeta datadrivet, analytiskt och med uppföljning.
  • Erfarenhet från att arbeta med relevanta metrics och KPI:er.
  • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift.

Personliga egenskaper

Du är passionerat intresserad av datadriven marknadsföring och rollen riktar sig till dig som vill vara med att automatisera och effektivisera arbetsprocesser och skapa struktur. Vi söker en person som har ett starkt track-record inom digital marknadsföring och som med ett brinnande intresse för frågorna vill ligga i framkant gällande nya tekniska lösningar och features. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och för att lyckas i den här rollen ser vi gärna att du som person besitter en hög analytisk förmåga, arbetar proaktivt och självständigt och trivs i en miljö där du får möjlighet att skapa strukturer och automatisera. Du är affärsorienterad och har ett intresse för att ständigt utveckla affären och att styra mot lönsamhetsmål. Vidare är du som person trygg, prestigelös och har en god samarbetsförmåga.