Danske Bank

PR Manager – Entrepreneurship & Emerging Tech

Danske Bank i Sverige är en utmanare på den svenska bankmarknaden och agerar inom tre huvudsakliga affärsområden – Personal Banking, Business Banking samt Corporate & Institutions. Inom Personal Banking erbjuder vi privatpersoner kvalificerad rådgivning och kompletta lösningar inom bland annat finansiering, kapitalförvaltning, pension och försäkringar.

Vill du jobba på en av Nordens ledande finanskoncerner och utveckla Danske Banks externa kommunikation till ytterligare en nivå? Då kan det vara dig vi söker! Vi söker en kreativ och digital PR Manager till kommunikationsavdelningen på Danske Bank Sverige. Avdelningen arbetar som en nyhetshub och ansvarar för varumärket, extern kommunikation via PR, sociala mediekanaler, podd, blogg, webb samt internkommunikation.

Om rollen

Tjänsten erbjuder en unik möjlighet att fortsätta utveckla den externa kommunikationen genom ett starkt fokus på proaktiv PR, mobil kommunikation, streaming och sociala plattformar.

Du kommer att ansvara för bankens kommunikation och positionering riktad till företagsmarknaden som också omfattar det växande startupsegmentet. Du arbetar proaktivt tillsammans med teamet på kommunikationsavdelningen samt med våra olika specialister och talespersoner. I tjänsten ingår också projektledning vid exempelvis lanseringar vilket ställer krav på en stark förmåga att paketera budskap, hitta nyhetsvinklar och driva kommunikationsprojekt där det finns många intressenter. Du är också en viktig del i kriskommunikationen vid behov. Som Communications Manager jobbar du även med motsvarande personer inom koncernen och deltar i koncernövergripande projekt. Personalansvar ingår inte i tjänsten. 

Din profil

Vår kommunikationsavdelning arbetar som en nyhetsredaktion vilket innebär dagliga mediapitchar och publicering i våra sociala kanaler. För att lyckas i tjänsten krävs det att du är nyfiken på nya arbetssätt, duktig skribent och har förmåga att få saker gjorda. Du har ett starkt intresse för Börs och startupfrågor. Eftersom vi arbetar direkt mot nyhetsredaktionerna är det viktigt att du har dokumenterad erfarenhet av proaktivt PR-arbete och att du personligen arbetar direkt mot media i din nuvarande roll. Som person är du drivande, orädd, kreativ och nätverkande. En förutsättning för att lyckas i rollen är att du talar och skriver svenska och engelska flytande.

  • Proaktiv PR. Aktivt skapa och pitcha intressanta nyhetsvinklar i media inom de områden du arbetar med. Ett krav är att du haft direktkontakt med media och är van att skapa nyheter.
  • Du har god kunskap i att arbeta med sociala media som kommunikationskanal
  • Projektledning. Driva större och mindre kommunikationsprojekt och förmåga att göra det komplexa begripligt samt hantera projekt med många intressenter
  • Arbeta med flera olika distributionskanaler som media, blogg, podd, SoMe, video och streaming
  • Skriva artiklar på engelska och svenska
  • Van att arbeta både strategiskt och operativt