Liber AB

Redovisningsansvarig med Teamlead-ansvar

Liber är ett av Sveriges ledande läromedelsföretag. Målsättningen är att våra läromedel och vår kurslitteratur ska bidra till att alla lyckas med sina studier, från förskoleklass till högskola. Vi producerar interaktiva läromedel och böcker hand i hand för ett framgångsrikt lärande i skolan.  Våra läromedel utvecklar vi i dialog med lärare, de främsta författarna och forskare. Liber erbjuder även en fullskalig digital utbildning inom SFI och unik branschutbildning riktad mot näringsliv. I vår utgivning har vi också ett brett erbjudande av managementlitteratur.

Är du en erfaren redovisningsekonom som sätter kvalitet och förstklassig finansiell rapportering i fokus? Då kan du vara den vi söker till rollen som Redovisningsansvarig på Liber AB. I rollen som Redovisningsansvarig erbjuds du en central roll på ett bolag i förändring inom en samhällsnära bransch som gör skillnad.

I din roll är du ytterst ansvarig för balansräkning, intern kontroll och regelefterlevnad. Du har en central roll i organisationen och ansvarar även för våra holdingbolag och kontakt på gruppnivå. I din roll är du dessutom ansvarig för att leda, stötta och utveckla teamet som består av två personer. Du ingår i Finansfunktionen med sju medarbetare och rapporterar till CFO.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

  • Leda, stötta, utveckla teamet
  • Månads-, och årsbokslutsarbete
  • Moms- och skattedeklarationer
  • Likviditetsövervakning och prognoser
  • Upprättande av årsredovisningar
  • Kontakter med externa parter såsom revisorer och myndigheter
  • Inslag av löneadministration
  • Utveckla och revidera interna rutiner och processer

I denna roll söker vi en dig som har ca 5-7 års erfarenhet av kvalificerad redovisning, med fördel i roller som innefattar liknande helhetsansvar som denna. Som person är du noggrann, strukturerad och ansvarstagande i ditt sätt att arbeta. Du är lösningsorienterad och trivs med ett arbete som är varierat. Vidare är du driven och självgående, med förmåga att överblicka processer och rutiner för att identifiera förbättringsmöjligheter och tillgodose nya behov som uppstår när verksamheten utvecklas. Det är meriterande om du tidigare haft teamlead ansvar. Som ledare är du inlyssnande och tydlig, engagerande och stöttande, öppen och rak.

Kvalifikationer

  • Civilekonomexamen eller motsvarande
  • Minst 5-7 års dokumenterad erfarenhet av arbete med kvalificerad redovisning
  • Meriterande om erfarenhet av systemimplementation/byte
  • Erfarenhet av regelverket IFRS
  • Goda kunskaper i Excel
  • Meriterande med erfarenhet i SAP
  • Goda kunskaper i svenska och engelska då internationella kontakter förekommer