Proffsmagasinet

CMO

Proffsmagasinet är en renodlad e-handel som omsätter över 550 miljoner kronor med verksamhet i Sverige samt i Norge och Finland under varumärket Staypro. Med 70 000 produkter i sortimentet – noga utvalda från de bästa varumärkena – erbjuder Proffsmagasinet kvalitetsprodukter med snabba leveranser.Proffsmagasinet tillhandahåller produkter utvalda för medvetna hantverkare och hemmafixare. Det heltäckande sortimentet i kombination med kompetent kundservice gör Proffsmagasinet till en självklar partner för alla medvetna hantverkare och hemmafixare.I januari 2018 förvärvades bolaget av Ahlsell som är den ledande nordiska distributören av installationsprodukter, verktyg och förnödenheter.

Vill du vara med och skriva nästa kapitel i Proffsmagasinets historia?

Proffsmagasinet är inne i en expansiv fas och söker nu efter en CMO som ska ingå i vår ledningsgrupp. I denna roll leder du vår Marknadsavdelning som idag består av nio personer och du har ett direkt personalansvar för sex personer. Vi har under våren lanserat helt nya sajter och utökat antalet produkter kraftigt. Vi har även tagit fram en ny varumärkesplattform och grafisk identitet och allt detta gör att grunden för att växa kraftigt aldrig har varit bättre för Proffsmagasinet. 

Detta är en heltidstjänst med placering i nya fräscha lokaler i Marievik (Liljeholmskajen) och närmaste chef är företagets CEO. Vi tror att du trivs i en prestigelös arbetsmiljö med korta beslutsvägar där egna initiativ värdesätts.

I rollen som CMO kommer du bland annat ansvara för,

  • Aktivt öka Proffsmagasinets varumärkeskännedom genom att äga, utveckla och implementera varumärkesstrategin
  • Äga, utveckla och implementera marknadsstrategin för Proffsmagasinet
  • Öka och optimera trafikanskaffningen på alla nordiska marknader
  • Öka försäljningen på alla nordiska sajter
  • Leda, utveckla och entusiasmera marknadsteamet
  • Säkerställa att engagerande och konverterande innehåll till sajter och övriga marknadskanaler skapas
  • Utveckla och ta fullt ägarskap för att upprätthålla budget, forecasts och marknadskalender för att uppnå dagliga mål
  • Följa upp, rapportera och analysera marknadsaktiviteterna utifrån KPI’er för att kunna uppnå högsta möjliga påverkan på resultatet
  • Aktivt arbeta tvärfunktionellt inom organisationen för att säkerställa att affärsmålen uppnås
  • Kontinuerligt bygga relationer och förhandla fram samarbeten med partners inom industrin
  • Sätta strategi och kravställa mot externa leverantörer så som byråer och konsulter

Tidigare erfarenhet och kvalifikationer

  • Minst fem års erfarenhet av att leda ett team
  • Gedigen erfarenhet från att ha arbetat med digital marknadsföring
  • Hög förståelse och erfarenhet av varumärkesbyggande
  • Bred erfarenhet av att genom olika digitala kanaler driva trafik
  • Stark analytisk erfarenhet och van vid ett datadrivet arbetssätt
  • Uppdaterad kring de senaste trenderna och best practice inom digital marknadsföring
  • Meriterande om du har tidigare erfarenhet av e-handel
  • Gedigen kunskap och erfarenhet av web-analysverktyg
  • Erfarenhet av att ansvara för marknadsbudget och se till att den investeras på bästa sätt till maximal effekt.

Om dig

  • Prestigelös
  • Gillar att jobba i ett snabbrörligt bolag
  • Driven, får saker att hända
  • Analytisk och datadriven
  • Agerar pragmatiskt och respekterar deadlines
  • Nyfiken och proaktiv
  • Kreativ
  • Entreprenöriellt tankesätt och en vilja att revolutionera e-handeln