Foodmark AB

Brand & Product Manager

Foodmark AB är en av Sveriges ledande livsmedelsproducenter med huvudkontor i Sundbyberg och egen tillverkning i Sverige. Foodmarks affärsidé är att utveckla och marknadsföra kylda, tillagade färskvaror med hög kvalitet under starka varumärken som Fjällbrynt, Rydbergs, Lohmanders, Delikatessfabriken samt Jensens såser. Foodmark ingår i livsmedelskoncernen Agra AS som är ett expansivt norskt familjeföretag. Agra har funnits i över 130 år och har verksamheter i Norge, Danmark och Sverige. Koncernen omsätter över 4 miljarder SEK, varav Foodmark står för ca 800 miljoner. Foodmark har ca 250 anställda och inom företagets kultur strävar man ständigt efter att kunna erbjuda sin personal möjligheter att utveckla sina färdigheter och göra framsteg inom företaget eller koncernen. För att läsa mer gå in på www.foodmark.se

Är du en driven och handlingskraftig kommersiell marknadsförare med strategisk höjd? Trivs du i en roll där du får stora möjligheter att påverka, där du har helhetsansvaret för ditt område? Har du passion för smakupplevelse och att driva innovation? Då är rollen som Brand & Product Manager på Foodmark något för dig.

I tjänsten som Brand & Product Manager har du övergripande ägarskap för allt som rör salladskategorin, idag under det etablerade varumärket Rydbergs. Det betyder att du kommer att driva arbetet med innovation och produktutveckling, portföljstrategi, kategoriutveckling, koncept och design. I nära samarbete med en Senior Brand Manager som har huvudansvaret för varumärket Rydbergs är din uppgift att säkra varumärkesutvecklingen både på kort och lång sikt.

Du har fullt PnL-ansvar för kategorin inklusive Private Label med ansvar för både tillväxt och lönsamhet. Tillsammans med säljavdelningen ansvarar du även för att driva kommersialiseringen av portföljen i samtliga kanaler. Vidare kommer du arbeta aktivt, nyfiket och framåtsträvande med trender, insikter, strategier, kommunikation, kategori och produkters hantering i en allt mer digitaliserad omvärld.

Tjänsten utgår från Foodmarks huvudkontor i Sundbyberg och rapporterar till Marknadsdirektören som sitter i Foodmarks ledningsgrupp.

Ansvarsområden.

  • Ansvarig för att driva salladskategorins utveckling och att vårda och vidareutveckla produktportföljen, idag under varumärket Rydbergs.
  • Ansvarig för brief till produktutveckling och att driva innovation i nära samarbete med Produktutvecklare och försäljning för att säkra en positiv utveckling av produktportföljen
  • Vårda och vidareutveckla varumärket i nära samarbete med Senior Brand Manager
  • Driva strategisk utveckling av kategorin och taktisk kommersialisering i inom DVH
  • Utifrån bolagets övergripande prioriteringar utveckla ett sortiment och marknadsföring som tar utgångspunkt i samhällstrender och konsumentinsikter för att öka omsättning, marginaler och penetration
  • Rollen mäts primärt på följande KPI:er inom salladskategorin:
  • Tillväxt kategori sallad DVH (volym och värde)
  • Penetration och marknadsandelar Rydbergs (volym)
  • Lönsamhet (täckningsbidrag efter JM/kg)

Erfarenhet och kompetens.

  • Relevant akademisk utbildning.
  • Ca 3 års erfarenhet av arbete i en marknadsfunktion inom FMCG
  • Gediget affärstänk och förståelse för vad som krävs för att långsiktigt växa en kategori
  • Van vid att planera och driva projekt på ett strukturerat och inkluderande sätt
  • Stark förmåga att identifiera trender och insikter och översätta dessa till konkreta strategier och initiativ
  • Tidigare erfarenhet av att arbeta med marknadsundersökningar, statistik och andra källor till marknads -och konsumentinsikter
  • Erfarenhet av att göra analyser i Nielsen eller motsvarande
  • Meriterande med erfarenhet av produktutveckling inom livsmedel samt erfarenhet från andra relevanta funktioner, t.ex. från sälj- eller byråsidan.
  • Hög nivå inom Office-paketet, i synnerhet Excel och Powerpoint.
  • Flytande svenska och engelska i både tal och skrift.

Personlighet.

  • Framåtlutad med ett stort driv och en hands-on approach
  • Nyfiken, kreativ och initiativrik som motiveras av ett stort och brett ansvar
  • Proaktiv, handlingskraftig och självgående person som trivs att arbeta i ett snabbrörligt sammanhang
  • Prestigelös och ödmjuk med förmåga att arbeta både strategiskt och operativt
  • Engagerad och relationsorienterad med god samarbetsförmåga
  • God analytisk förmåga och strategisk höjd som har lätt att omsätta insikter till konkreta planer och konkreta actions.