Foodmark AB

Customer Marketing Manager

Foodmark AB är en av Sveriges ledande livsmedelsproducenter med huvudkontor i Sundbyberg och egen tillverkning i Sverige. Foodmarks affärsidé är att utveckla och marknadsföra kylda, tillagade färskvaror med hög kvalitet under starka varumärken som Fjällbrynt, Rydbergs, Lohmanders, Delikatessfabriken samt Jensens såser. Foodmark ingår i livsmedelskoncernen Agra AS som är ett expansivt norskt familjeföretag. Agra har funnits i över 130 år och har verksamheter i Norge, Danmark och Sverige. Koncernen omsätter över 4 miljarder SEK, varav Foodmark står för ca 800 miljoner. Foodmark har ca 250 anställda och inom företagets kultur strävar man ständigt efter att kunna erbjuda sin personal möjligheter att utveckla sina färdigheter och göra framsteg inom företaget eller koncernen. För att läsa mer gå in på www.foodmark.se

Är du analytisk och kommersiellt driven marknadsförare? Trivs du i en roll där du får stora möjligheter att påverka och agera som marknadsdirektörens högra hand? Baserat på insikter och analyser få bidra till att driva kategoritillväxt och att sätta taktiska planer? Då kan rollen som Customer Marketing Manager på Foodmark vara något för dig.

I rollen som Customer Marketing Manager kommer du att ansvara för att driva kategori- och varumärkestillväxt för Foodmarks produktportfölj genom analys, uppföljning och aktivering i butik. Med utgångspunkt i marknads- och kundplaner samt bolagets övergripande mål är din roll att leda och driva den årliga go to market planen i nära samarbete med andra funktioner inom bolaget för att säkerställa hur Foodmarks produkter framställs, syns och aktiveras i butik.

Tjänsten utgår från Foodmarks huvudkontor i Sundbyberg och rapporterar till Marknadsdirektören som sitter i Foodmarks ledningsgrupp.

Övergripande ansvar och primära arbetsuppgifter:

  • Analysera och vidta åtgärder på 4Ps efter segment, kund, profil (ex ICA Maxi) och i butik, för att driva kategoritillväxt
  • Vara aktiv och drivande i att utveckla ett faktabaserat arbetssätt inom Foodmark
  • Utveckla och genomföra aktiviteter i butik som driver tillväxt för Foodmarks varumärken i nära samarbete med Senior Brand Manager och Försäljningschef
  • Med utgångspunkt i marknads- och kundplaner samt bolaget övergripande mål leda och driva den årliga go to market planen i nära samarbete med andra funktioner inom bolaget
  • Förmåga att översätta analyser och insikter till planer, handling och tillhörande ”selling stories” för butik och central kund
  • Agera som länken mellan marknadsstrategier och planer och säljs planering och implementering
  • Ta fram underlag och rekommendationer för prognos i samarbete med Senior Brand Manager.

Bakgrund och tidigare erfarenhet:

  • Relevant akademisk utbildning
  • 4+ års erfarenhet inom Category Management eller Customer Marketing
  • Stark kommersiell förståelse och driv, inklusive en god förståelse för marknads- och försäljningsprocessen
  • Stark dokumenterad erfarenhet av Nielsen och/eller ICA Self-Serve är ett krav
  • God förståelse för insiktsbaserat arbete med erfarenhet av metodik, research, statistik, etc
  • Data -och teknikvana med god erfarenhet av Office-paketet – i synnerhet Excel och Powerpoint.
  • Vana & intresse av att utveckla rapport – och uppföljningsmodeller

Personliga egenskaper:

  • Stark analytisk förmåga, strukturerat arbetssätt och strategisk höjd med en förmåga att omvandla insikter till konkreta planer och actions
  • Självgående och framåtlutad med ett stort driv, hög arbetskapacitet samt en hands-on approach
  • Nyfiken, kreativ och initiativrik som motiveras av ett stort och brett ansvar
  • Positiv, proaktiv och handlingskraftig som trivs i ett snabbrörligt sammanhang
  • Prestigelös och ödmjuk med förmåga att arbeta både strategiskt och operativt
  • Engagerad team player som gillar att jobba konstruktivt med andra i olika konstellationer.