Bencha

Head of Marketing

Bencha är en unik jämförelsetjänst för morgondagens konsumenter. Vi hjälper konsumenter att vägledas och göra medvetna mer hållbara val utifrån sina egna preferenser och Jordens villkor. Inriktade på modeindustrin driver vi plattformen där konsumenter och varumärken möts i syfte att driva förändring. Ett Community i syfte att hjälpa varandra att ta steg för att ta vara på vår Jord. Vår vision är att bli världens största söktjänst för hållbara produkter och varumärken, och vi vill med användarinsikter och modeindustrins transformation driva förändring från överkonsumtion till klok och medveten konsumtion. Bencha möjliggör jämförelser på produkt och varumärkesnivå i syfte att finna rätt och göra bättre val, både genom varumärkesdata men även genom konsumentdata. Bencha ska befästa ett bencha-beteende där konsumenter jämför innan de köper mode i syfte att hitta rätt produkt och varumärke både bland nya, second hand och hyrmarknaden. Bencha har idag över 1 miljon produkter från 9 300 varumärken och gör en ny lansering i April. Benchas positionering i vår nya lansering blir platsen för visselblåsning, transparens och highlights. 

Om rollen

Bencha har funnits på marknaden sedan maj 2021 och lanserar nu i april en ny design. Vi ser stora expansionsmöjligheter framöver, såväl i Sverige som globalt. Vi kommer växa snabbt internt och bli ett stort team på kort tid. Vi har en spännande och utmanande resa framför oss, där alla som är med i ett tidigt skede kommer få ta ett extremt stort ansvar för vår utveckling framåt. Som ett led i Benchas tillväxt och framtida fokus på varumärkespositionering söker man nu en CMO som kan sätta den strategiska riktningen för marknad.

I rollen kommer du validera och utveckla Benchas marknadsföringsaktiviteter, mål, strategier och budget tillsammans med VD Amanda Thorén. Du kommer även jobba tätt med övriga marknadsteamet och stötta där det behövs i form av t.ex. annonsering, copywriting och PR. Här får du även vara med och utforma samt leda kampanjer som positionerar varumärket Bencha på marknaden.

För att lyckas i rollen behöver du ha en god förmåga att självständigt analysera och exekvera strategier och processer för att nå Benchas uppsatta mål. Du bör trivas i en miljö med hög entreprenörsanda och högt tempo. Det här är en fantastisk möjlighet för dig som har ambition att komma in i ett expansivt skede där man får möjlighet att växa med bolaget. 

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

  • Planera, strukturera och utforma marknadsföringsplan både kort- & långsiktigt
  • Leda ett team av specialister – bl.a. community manager
  • Sätta upp marknadsföringsaktiviteter och initiativ som driver användare till tjänsten – samt följa upp, analysera och optimera dessa
  • Driva och vidareutveckla bolagets kommunikation i relevanta kanaler som t.ex. Facebook, Linkedin & Instagram
  • Bidra till att bygga ett starkt employer brand samt företagskultur

Tidigare erfarenhet:

  • 5-års erfarenhet från mediabyrå eller från liknande produkt eller tjänstebolag – gärna b2c
  • God kunskap inom den digitala marknadsföringsdomänen; SoMe, SEM/SEO, content marketing etc. 
  • Relevant utbildning inom marknadsföring eller liknande område
  • Erfarenhet av att leda mindre marknadsföringsteam
  • God kommunikationsförmåga i både tal och skrift på svenska och engelska

Personliga egenskaper:

  • Du är en entreprenöriell och initiativtagande person som trivs att arbeta i ett högt tempo
  • Du har en god problemlösningsförmåga, ser möjligheter och gillar att prova nya metoder/idéer
  • Du gillar att sprida mycket energi och inge trygghet i teamet
  • Du har en förmåga att kunna växla mellan strategiskt och operativt arbete
  • Du gillar att mäta och analysera för att nå maximalt affärsvärde
  • Du har ett starkt intresse av att bygga varumärke kring community
  • Vi ser gärna att du även har ett intresse för hållbarhet, du får gärna ha förmågan att identifiera olika sätt att utnyttja hållbarhet som en del av Benchas tillväxtstrategi