Rexel Sverige AB

Business Development & Product Manager E-Mobility

Rexel Sverige är en del av den världsomspännande koncernen Rexel Group som är expert inom professionell distribution av produkter och tjänster för elbranschen. Koncernen vänder sig till tre huvudmarknader: bostäder, kommersiella fastigheter och industrier. Rexel finns på fler än 1 900 platser i 24 länder och har drygt 26 000 anställda. Koncernen omsatte 14,7 miljarder euro 2021. Rexel Sverige har en stark position på elmarknaden och erbjuder elmaterial och tjänster för alla typer av applikationer. Med varumärket Rexolution bidrar Rexel till energieffektiva och hållbara affärer inom framför allt infrastruktur för elfordon, solenergi och teknik för lagring av el. Rexel Sverige är cirka 750 medarbetare på nästan 60 platser. Företaget har gjort ett aktivt val att ta täten inom förnybar energi och hållbara lösningar som energieffektiviserar Sverige. Läs mer på www.rexel.se

Inom ramen för vårt tjänsterbjudande Rexolution finns en mängd olika lösningar inom energieffektivisering, inte minst i form av ett helhetskoncept för elbilsladdning som framför allt vänder sig till fastighetsägare, företag och bostadsrättsföreningar.

Läs mer om hur vi arbetare med helhetslösningar och tjänster för bland annat e-mobility på www.rexolution.se

I rollen som Business Development & Product Manager E-Mobility kommer man ha en central roll i bolagets transformationsresa.

Uppdraget handlar övergripande om att utveckla en långsiktig strategi för Rexolutions tjänsteportfölj, utveckling och lansering av nya e-mobilitytjänster.

Arbetsuppgifter.

  • Identifierar nya affärsmöjligheter inom strategiska områden
  • Utveckling av digitala tjänster end-to-end
  • Utveckla idéer till MVP ́s och skalbara tjänster hela vägen till full produktion, från projektidé till full kommersiell lansering
  • Stödja och säkerställa övergripande lönsamhetsansvar för nya tjänster
  • Säkerställa utveckling av kundresan för nya digitala tjänster
  • Ansvara för kravställning från ett kundvärdeperspektiv, prisstrategi och prismodeller
  • Säkerställa att tjänster för e-mobility kan säljas genom interna och externa samarbeten

Erfarenheter.

Dokumenterad erfarenhet av affärsutveckling, digitaliseringsprocesser, energieffektivisering, digitala tjänster, paketera och säkerställa funktionalitet mellan olika typer av tjänster samt identifiera partners för samarbeten. Rollen inkluderar även ansvar för att leverera tjänster samt att säkerställa kommersiellt gångbara go-to-market strategier.

För att lyckas i rollen krävs att du har en starkt egen drivkraft, god digital och teknisk förståelse men en kommersiell förmåga är absolut avgörande.

I rollen ingår det att kravställa och ta ansvar för utveckling av tjänsterna, inte enbart forma dem på konceptnivå, man måste ha god förmåga att arbeta hela vägen ut, att göra produkterna/tjänsterna kommersiellt gångbara.

Kvalifikationskrav.

  • Minst 3-5 års relevant branscherfarenhet
  • Relevant eftergymnasial utbildning inom ex IT, Teknik, Ekonomi eller motsvarande
  • Krav på erfarenhet av att arbeta med kundupplevelsen i centrum och med design / UX driven tjänsteutveckling
  • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift
  • Dokumenterad erfarenhet av digital affärsutveckling och digitaliseringsprocesser

Våra värdeord är Passion, Innovation och Förtroende och för att trivas hos oss krävs det att du är ansvarstagande och brinner för vad du gör. Du är en lagspelare som vill tänka nytt och bidra till att utveckla dig själv och bolaget.

Placering: Stockholm / Älvsjö eller på något på våra kontor i landet.