Spendrups Bryggeri AB

Kategorichef Restaurangtillbehör

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA och Hellefors Bryggeri. Läs mer om oss på www.spendrups.se

Vi är Spendrups, det svenska familjebryggeriet. I dag drivs företaget i fjärde generationen med flera familjemedlemmar som aktiva eldsjälar i hjärtat av våra verksamheter. I vår storfamilj ingår givetvis också alla våra 1100 medarbetare, som jobbar i Grängesberg, Hällefors, Visby, Stockholm, Vårby och på alla våra terminaler och säljkontor runt om i Sverige.

Ansvar och huvudsakliga arbetsuppgifter

Antar du utmaningen som Kategorichef för restaurangtillbehör får du ansvar för ett strategiskt och viktigt utvecklingsområde för oss. Du blir drivande i arbetet med att leva upp till och överträffa våra kunders krav och önskemål på vårt sortiment av restaurangtillbehör och kampanjmaterial såsom glas, textilier, barmaterial, kampanjprodukter, POS. Vi vet att våra kunder förväntar sig ett gediget sortiment för den bar- och dryckesnära miljön samt ett attraktivt erbjudande av traditionell trade marketing-karaktär.

Teamet är organiserat i en försäljningsdivision med resultatansvar för Systembolaget och restaurangmarknaden. Tillsammans i divisionen är vi ett drygt hundratal medarbetare som arbetar med att ge god kundservice och utveckla framgångsrika affärer. Som team kännetecknas vi av att vi är ambitiösa, affärsmässiga, prestigelösa och gillar att ha roligt på jobbet!

Spendrups vision är att bli ett bryggeri i världsklass. Det innebär att vi stolt vill kunna jämföra oss med de bästa i världen i allt vi gör. Det gäller de produkter vi lanserar och de relationer vi bygger, hur vi agerar i nuet och hur vi satsar på sikt. Vår mission är att med kreativ kraft, långsiktigt ansvarstagande och passion skapa smakupplevelser och relationer i världsklass. Som Kategorichef har du en viktig roll i vår gemensamma strävan mot världsklass och vi ser gärna att du identifierar dig själv med våra värderingar: Stolthet, Äkthet, Nyskapande och Handlingskraft.

I rollen ingår bla:

  • Ansvar för sortiment, budget och prissättning av restaurangtillbehör.
  • Driva produkt- och affärsutveckling av restaurangtillbehör – ”brandade” och ”icke brandade” produkter.
  • Ansvar för inköp och lagerhållning av restaurangtillbehör.
  • Ansvar för att underhålla och utveckla relationen med aktuella leverantörer.
  • Vara navet mellan försäljningsorganisationen och marknadsavdelningen. Från försäljningspersonalen fångar du upp önskemål gällande ett attraktivt sortiment ur ett kundperspektiv och från marknadsavdelningen fångar du upp önskemål från ett varumärkesperspektiv.
  • Du arbetar även i nära dialog med inköpsavdelningen och med varuförsörjningsavdelningen.

Tjänsten är placerad på vårt nya huvudkontor i Vasastan i Stockholm och du rapporterar till Chef Affärsutveckling.

Tidigare erfarenhet & kvalifikationer

  • 3–5 års erfarenhet av relevanta positioner inom kategori/marknadsföring/försäljning. Har du erfarenhet av att arbeta mot restaurangbranschen ser vi det som mycket meriterande.
  • Erfarenhet från B2B-marknadsföring eller försäljning med eget budget- och resultatansvar.
  • Erfarenhet av att driva affärsutveckling med utgångspunkt i starka varumärken.
  • God affärsmässig analytisk förmåga.
  • God förmåga att hantera många och stora kontaktytor, internt som externt.
  • Högskoleutbildning eller motsvarande vidareutbildning med inriktning på ekonomi och affärsverksamhet.
  • Förutom svenska är flytande engelska i tal och skrift ett krav då du kommer ha kontakt med internationella leverantörer.

Personlighet

  • Som person är du affärsmässig, resultatorienterad och driven med ett engagemang som lätt smittar av sig på kollegorna omkring dig.
  • Du har lätt för att samarbeta och har en naturlig fallenhet för att bygga relationer och nätverka i olika forum.
  • Du är van att presentera nya idéer och trivs i en miljö där egna initiativ uppskattas.
  • Du är självgående och tar därmed ett stort eget ansvar för att själv driva och strukturera ditt arbete.