Länsförsäkringar AB

Ansvarig Digital Försäljning & Lojalitet

Länsförsäkringar är inte ett företag, utan flera. Runt om i landet finns 23 självständiga och kundägda länsförsäkringsbolag som tillsammans äger Länsförsäkringar AB med dotterbolag. Länsförsäkringar AB har i uppdrag att bedriva gemensamma affärer inom bank och försäkring, bedriva strategiskt utvecklingsarbete och ge service till bolagen inom områden som skapar effektivitet och skalfördelar. Allt för att skapa förutsättningar för länsförsäkringsbolagen att bli framgångsrika på sina respektive marknader. Välkommen till en bank- och försäkringsgrupp som inte riktigt är som alla andra. 

Är du en kommunikativ multikonstnär inom digital försäljning och marknadsföring och har vana att leda utifrån agil metodik? Brinner du dessutom för att skapa kundlojalitet? Då kan du vara den vi söker!

Marknad och Försäljning ansvarar för affärsområdets samlade affärsvolym och har ett viktigt uppdrag framåt i Länsförsäkringars offensiva tillväxtsatsning inom personriskområdet. Som Ansvarig för digital försäljning & lojalitet blir du en del av ett affärsorienterat team som de senaste fem åren byggt upp kapacitet i digital, datadriven försäljning och som nu behöver växla upp för att ta nästa steg i den påbörjade resan. Du förväntas bidra till teamets fortsatta kompetensförflyttning med hög genomförandekraft och proaktiv hållning. Som medarbetare har du tydliga mål och ramar att verka utifrån, en närvarande chef med coachande approach som verkar i bakgrunden och bidrar med att röja hinder/skapa förutsättningar. Tempot är högt, och intressenterna många vilket ställer krav på struktur och intresse för att samarbeta med andra.

Ansvar och huvudsakliga arbetsuppgifter

Som Ansvarig för digital försäljning & lojalitet ingår du i affärsområde Personrisks marknads- & försäljningsavdelning hos Länsförsäkringar AB. Eftersom vi arbetar i tät dialog med distributörer, leverantörer, partners och andra avdelningar inom/utanför affärsområdet ingår du också i flera tvärfunktionella team. I ditt arbete krävs förmåga till självständigt och metodiskt arbete men även att du är van att planera, leda och följa upp andras arbete. Du verkar med andra ord självständigt, i team och agerar mot ett stort antal intressenter på olika nivåer, inom och utanför affärsområdet.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

  • Identifiera kund- och affärsbehov, potentialbedömma, utveckla och testa nya koncept mot prioriterade kundsegment som stöttar kundlivscykel och övergripande affärsmål, implementera dessa i verksamheten och hos partners.
  • KPI-sätta och löpande följa upp för optimering av försäljnings- och kundvårdande flöden i samråd med prestationsanalytiker och digitala specialister.
  • Leda och styra den dagliga verksamheten – primärt digitala specialister så att processer de ansvarar för och ingår i levererar i enlighet med strategi, mål och plan. Kravställa och följa upp beställningar till andra funktioner, underleverantörer mfl.
  • Prognos för affärsvolymsutveckling
  • Verka i tvärfunktionella arbetsströmmar och företräda affärsområdet i gränsytorna mot partners och underleverantörer samt sätta och vidareutveckla tvärfunktionella processer.
  • Följa upp kostnader för budgetkontroll.
  • Paketera, rapportera och kommunicera resultat och aktiviteter.
  • Främja och driva CRM-användningen och hjälpa organisationen att förstå dess fördelar och hur den relaterar till de övergripande strategiska målen.

Din bakgrund

Vi söker dig som har erfarenhet av att framgångsrikt driva försäljning och lojalitet (B2C, B2B) i digitala kanaler och är van att samarbeta med stakeholders på olika nivåer. Du har erfarenhet av att upprätta business case, lägga budget och prognoser samt är van att leda och projektleda i komplexa organisationer utifrån en agil och insiktsdriven metodik.

Vidare är det ett krav att du har:

  • Dokumenterad erfarenhet/kunskap avseende att driva digital, datadriven försäljning och lojalitet.
  • Arbetat strategiskt med frågor inom CRM och kan omsätta dessa i praktiken, samt ha förståelse för lika attributions- scoring och segmenteringsmodeller.
  • Ledarskaps/projektledningskompetens samt erfarenhet av agilt arbetssätt.
  • Akademisk utbildning eller motsvarande relevant eftergymnasial utbildning.
  • Flytande kunskaper i svenska och engelska, både i tal och i skrift.
  • Erfarenhet från liknande roller inom den finansiella sektorn är meriterande.

Personliga egenskaper

  • Analytisk och affärsdriven – du kan prioritera baserat på potential och tycker om att åstadkomma resultat.
  • Möjlighetsorienterad och lösningsinriktad – du är proaktiv och självgående.
  • God samarbetsförmåga med en vilja och förmåga att lyssna in olika behov.

Låter det spännande? Då vill vi veta mer om dig! Välkommen med din ansökan redan idag.

Att jobba hos oss

På Länsförsäkringar är du med och påverkar ditt eget arbete – hela kulturen bygger på en hög grad av självledarskap, eget lärande och utveckling. Tycker du om att leda dig själv och utveckla din fulla potential kommer du att trivas hos oss. Vi är en arbetsgivare som vill bidra till ett hållbart arbetsliv genom att erbjuda sjukvårdsförsäkring, friskvårdsbidrag och tjänstepension i anställningen. Bra anställningsvillkor och ett förmånligt försäkringsskydd till dig och familjen är andra exempel. Vi utvecklar ett flexibelt arbetssätt, med en god företagskultur och tydliga värderingar skapar vi en attraktiv arbetsplats för alla att trivas i.

Vid frågor kontakta:

Kontaktperson Forena: Marita Wiklund 08-588 400 59
Kontaktperson Akademikerföreningen: Hans Holm 08-588 412 28