Swedbank

Service Designer

Med 7 miljoner privatkunder och 552 000 företagskunder finns det hissnande möjligheter på Swedbank att göra skillnad och bygga vidare på vår 200 åriga historia. Tillsammans med sparbankerna möter vi kundernas behov i både digitala och fysiska kanaler, och allt där emellan. På Swedbank finns tryggheten och möjligheten att prova nya saker i en stabil miljö med utvecklingsmöjligheter och bra personalförmåner. Vi erbjuder dig en stimulerande arbetsplats som ger värdefull erfarenhet från varierande projekt inom fintech.

Är du en nyfiken, lyhörd och hantverkskicklig Service Designer med förmåga att skapa innovativa lösningar som gör faktisk skillnad i människors liv och vardag? Har du utöver detta har ett pragmatiskt förhållningssätt och gillar när det går undan? Vi söker dig som vill vara en del av transformationen i hur Swedbank stödjer en majoritet av Sveriges befolkning till en mer hälsosam ekonomi!

Om rollen och teamet

Här kommer du arbeta inom ett av Swedbanks mest spännande och framtidsinriktade områden – hur vi hjälper våra kunder att stärka sin ekonomiska hälsa. Vi är en grupp Service Designers som arbetar tillsammans med en rad andra kompetenser, allt ifrån utvecklingsteam till rådgivare och kundmötande medarbetare. Tillsammans har vi en holistisk approach till kundens utmaningar och behov och hur vi som bank behöver möta dessa på bästa sätt.

Vårt arbete spänner sig över hela service designprocessen, från research till konceptutveckling och implementering, och riktar sig mot Swedbanks alla produktområden med fokus på kundmötet. Vårt förhållningssätt bygger på att utgå från människan, kommunicera visuellt och inkluderande, samarbeta och samskapa samt att ständigt iterera. Vi erbjuder därmed en utvecklande och skiftande arbetsvardag som utmanar dig att tänka nytt men där grunden är stabil:

  • Planera och genomföra kvalitativ research för att fånga behov, drivkrafter, beteenden, förväntningar och utmaningar
  • Identifiera möjligheter till idéer som du sedan omvandlar till konkreta koncept och upplevelser 
  • Analysera och identifiera mönster och samband
  • Sammanställa, paketera och kommunicera till allt från personer i ledande ställning till utvecklingsteam.
  • Arbeta nära utveckling, från insikt till lanserad och använd lösning
  • Vara en viktig del i att ytterligare stärka Swedbanks designmognad

Kvalifikationer och personliga egenskaper

  • Relevant utbildning eller motsvarande arbetslivserfarenhet
  • 4+ års erfarenhet av service design där du behärskar olika research- och innovationsmetoder, gärna med erfarenhet av olika branscher och roller
  • Förmåga att förstå behov utifrån kund, affär och organisation för att hitta innovativa lösningar i denna brytpunkt
  • Van att hantera stakeholders och arbeta tillsammans med andra kompetenser i organisationen
  • Vara flytande i svenska och bekväm med att även tala och skriva på engelska
  • Meriterande med erfarenhet från en komplex organisation 

För att trivas i teamet ser vi att du delar vår passion för service design och drivs av vår mission att transformera hur Swedbank stödjer en majoritet av Sveriges befolkning till en mer hälsosam ekonomi.

Swedbank som arbetsgivare

På Swedbank är medarbetarna vår största tillgång. Vi har en kultur som bygger på respekt, inkludering och öppenhet, där varje medarbetares röst är viktig. Vi stöttar kontinuerlig utveckling. Du som arbetar hos oss leder din egen utveckling och hittar utmaningar som inspirerar dig. Vi värnar om ditt välmående och erbjuder en hållbar och flexibel arbetsmiljö. Vi arbetar genom våra värderingar: Öppen, Enkel och Omtänksam. Tillsammans levererar vi en positiv och unik upplevelse för våra kunder. Tillsammans gör vi skillnad.