Filmstaden

Application & Change Manager

Filmstaden AB är en av Sveriges ledande leverantörer av kultur och nöje med ca 11 miljoner biobesök per år. Vi driver 35 biografer med totalt 254 salonger och drygt 32 000 fåtöljer. Vi finns på 16 orter och hos oss arbetar 1 200 personer.Tillsammans med våra syskonbolag i Finland och Norge utgör vi den nordiska delen av Europas största biografkedja, Odeon Cinemas Group (OCG) som ägs av världens största biografkedja AMC.Under parollen We Make Movies Better, strävar vi efter att erbjuda minnesvärda upplevelser för alla sinnen på våra biografer.

Just nu söker vi två Application & Change Managers med ansvar för olika affärsområden. Du arbetar i vår nordiska IT organisation med placering på Filmstaden i Råsunda. Hos oss handlar det om att göra skillnad och leverera resultat, samtidigt som du blir en värdefull medlem i vårt internationella team som arbetar tillsammans för att förbättra bioupplevelsen för våra besökare.

Application & Change Manager – Cinema & Supporting Functions

I rollen som vår Application & Change Manager för interna system (ERP/HR, Analytics, Film Booking, POS System / Core System for Cinema Sale) och IT-utveckling kommer du att:

  • Ansvara för att våra support- och affärsystem möter våra högt ställda krav, både nu och i framtiden. Vi vill att dessa system inte bara ska vara stabila i design och implementering, utan också effektiva i både arkitektur och användarupplevelse.
  • Förvalta och utveckla avtal med tredjepartsleverantörer, inklusive förhandlingar och övervakning av SLA. Du är vår relationsbyggare som upprätthåller starka och tydliga kommunikationskanaler med våra leverantörer. Har du erfarenhet inom förvaltningsledning ser vi det som meriterande i denna rollen.
  • Samarbeta nära med våra olika affärsenheter för att förstå och analysera deras behov och krav. Du tar dessa behov och omsätter dem i handlingsplaner och beslut som tas i samråd med vår affärsverksamhet eller IT-CAB (Change Advisory Board). Därefter ansvarar du för att leverera och rapportera om resultaten.
  • Aktivt delta i stora projekt och hantera mindre releaser för att säkerställa hög kvalitet och spårbarhet genom hela processen, från behovsanalys till leverans.
  • Bidra till att definiera den strategiska inriktningen för OCG NE, både genom att vara en del av gruppen som formulerar strategin och genom att leverera tjänster som stöder denna riktning.

Application & Change Manager – Commercial

I rollen som vår Application & Change Manager för externa affärssystem (Loyalty / Membership, B2B & Digital Channels) och partners kommer du att:

  • Säkerställa en överlägsen digital gästupplevelse och framgångsrik affärsutveckling.
  • Du kommer ansvara för att våra Sales-system möter företagets höga krav, både nu och i framtiden. Ditt ansvar innebär att säkerställa operativ stabilitet i design och implementering samt effektivitet i arkitektur och användarupplevelse.
  • Samarbeta nära med alla våra affärsenheter för att förstå och analysera deras behov och efterfrågan. Du förbereder beslut i samråd med våra affärsenheter eller IT-CAB och ansvarar sedan för att leverera och rapportera om resultaten.
  • Förvalta och utveckla avtal med tredjepartsleverantörer, inklusive förhandlingar och uppföljning av SLA. Du är vårt ansikte utåt gentemot våra partners och säkerställer goda relationer och tydlig kommunikation.
  • Aktivt delta i stora projekt och hantera mindre releaser för att säkerställa hög kvalitet och spårbarhet genom hela processen, från krav till leverans.
  • Bidra till att definiera den strategiska riktningen för OCG NE genom att vara en del av gruppen som formulerar strategin och genom att leverera tjänster som stöder denna riktning.

Vi söker dig med

  • Minst 5 års erfarenhet av en liknande position.
  • En relevant akademisk utbildning.
  • Erfarenhet av att arbeta nära eller inom en IT-organisation.
  • Erfarenhet av att hantera krav från tvärfunktionella affärsenheter, gärna i en internationell miljö.
  • För rollen inom Commercial är det fördelaktigt om du har erfarenhet inom webb- eller app-utveckling.
  • Erfarenhet av projektledning är meriterande.

Personliga egenskaper

  • Resultatinriktad, driven, analytisk och har en hög social kompetens.
  • En prestigelös initiativtagare som gillar förändringar och att verka i högt tempo.
  • Initiativrik och kreativ med förmågan att hantera snabba beslut
  • Du är en lagspelare som har lätt för att skapa relationer och arbeta i team.
  • Du har förmågan till nytänkande, kreativitet och är strukturerad samt har en mycket god prioriteringsförmåga.
  • Ansvarstagande, kommunikativ och resultatorienterad.
  • Djupt intresserad av digital innovation och ny teknik.
  • Passionerad och uppdaterad med den senaste tekniken och digitala verktygen.
  • Förmågan att kunna växla mellan de strategiskt övergripande målen och de små, men viktiga detaljerna

Vi erbjuder

  • En familjär stämning och ett prestigelöst klimat.
  • En spännande och dynamisk arbetsmiljö i en bransch i ständig utveckling och förändring.
  • Möjlighet att påverka och göra skillnad för vår fortsatta utveckling av bioupplevelsen.
  • Ett dedikerat och engagerat team som delar din passion för utveckling och digital innovation.
  • Attraktiva förmåner.

We Make Movies Better – Hos oss inom ODEON Cinemas Group är alla välkomna.
Från det ögonblick du ansöker är mångfald, rättvisa och inkludering med i alla delar av medarbetarresan, och vi välkomnar individer från alla bakgrunder. Vi väljer kollegor utifrån meriter och den passion de visar för sin roll.