Rollen:
Som Category Manager bidrar du till Circle K:s kunderbjudande genom att anpassa, utveckla och implementera kategoriernas strategiska inriktning i linje med den övergripande strategin. Utifrån din analys och kategoriplan ansvarar du för pris- och sortimentsstrategi, erbjudandet i sin helhet inom kategorierna samt genomförande av initiativ. Dessutom förbättrar du processer och verktyg för effektiv implementering av nya produkter och erbjudanden.
I rollen kommer du ha ett helhetsansvar för din kategori Snacks & Candy. På egen hand driver du kategoriutvecklingsarbetet från ax till limpa, samtidigt som du har ett tätt samarbete med övriga organisationen och stöttar dem med din expertkunskap inom kategorin. Du har även ansvar för kategoriernas försäljningsutveckling och bruttomarginal.
Det är av största vikt att du har erfarenhet av någon form av kategoriarbete. Då vi är på en förändringsresa är det viktigt att du gillar förändringar och ett högt tempo.
Du kommer ingå i ett team om sex personer, två Category Managers, en Supply Chain, en Space Planner och två Sales Planning/Masterdata Specialists. Teamet är en del av avdelningen Market Development. Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering på Circle K servicekontor i Stockholm.
Arbetsuppgifter:
- Övergripande ansvar för kategoriutvecklingen.
- Planering, genomförande och uppföljning av butikskampanjer.
- Ansvarig för kontakter och förhandlingar med leverantörer inom dina kategorier och agerar kravställare för inköp till berörda kategorier.
- Löpande konkurrentbevakning och analys av produktkategorin.
- Anpassa och implementera övergripande europeiska projekt, att utveckla, driva och implementera årliga kategoriplaner samt arbetar med ledarskap, arbetsledning och utveckling.
- Du förväntas att stötta och aktivt delta i ledningsgruppens arbete kring övergripande processer såsom Business plan och marknadsplan.
Erfarenhet:
- Minst 3–5 års erfarenhet av Category Management inom FMCG/DVH
- Du har stor inblick i, och ett intresse för konsumentbeteende och köpmönster inom FMCG och har en god marknadskännedom samt vana att förhandla.
- Du har stor kunskap och förståelse för ekonomiska grunder inom retail (produktkalkyler, försäljningsberäkning, samverkan mellan relevanta KPI:er etc.)
- Relevant akademisk utbildning är inte ett krav men meriterande
Personliga egenskaper:
- Vi söker dig som brinner för att driva och utveckla affären och som har förmågan att kunna växla mellan de strategiskt övergripande målen och de små, men viktiga detaljerna.
- Du är resultatinriktad, driven, analytisk och har en hög social kompetens.
- Du är en prestigelös initiativtagare som gillar förändringar och högt tempo.
- Du är en lagspelare som har lätt för att skapa relationer och arbeta i team.
- Du har förmågan till nytänkande, kreativitet och är strukturerad samt har en god prioriteringsförmåga.