Spendrups Bryggeri AB

Shopper Insights Manager

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vasastaden i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Trocadero, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Läs mer om oss på www.spendrups.se

Nu söker vi en Shopper Insights Manager till avdelningen kategoriutveckling som tillhör affärsområdet Retail. Retail ansvarar för försäljning av Spendrups produkter till dagligvaruhandeln, servicehandeln och nya marknader. Organisationen består av ca 50 personer vilket omfattar kategoriutveckling, central kundförsäljning, säljkår, trade marketing och demand planning.

Kategoriutveckling är ett strategiskt viktigt område för både Spendrups och våra kunder. Vi är ett team av engagerade medarbetare som är redo att ta vår kategoriutveckling till nya höjder. Som Shopper Insights Manager kommer du att inta en central och avgörande roll i vårt team. Din uppgift är att förse oss med skarpa analyser och djupgående insikter som kommer att forma vårt erbjudande till våra kunder och göra det ännu mer attraktivt och konkurrenskraftigt. Du kommer att vara en viktig del av vårt tvärfunktionella team och arbeta nära våra kategorichefer, Key Account Managers, produktchefer och vår tradeavdelning.. Tillsammans kommer ni att skapa banbrytande strategier, kampanjer och lanseringar som sätter Spendrups i en klass för sig.

Det nya huvudkontoret på St. Eriksgatan i Stockholm är en inspirerande arbetsplats där kreativitet och innovation flödar fritt. Här kommer du att vara en del av ett team som strävar efter att vara bäst på det vi gör. Du rapporterar till Chef kategoriutveckling, Andreas Edhäll.

Arbetsuppgifter

  • Generera djupgående shopperinsikter i alla kategorier för retailkanalen genom djupgående analyser
  • Identifiera behov av shopperinsikter och initiera ad-hoc undersökningsprojekt genom att identifiera rätt metod och uppsättning. Projektleda från upphandling till implementering.
  • Vara expert på att analysera och använda ICA Self Serve kundinsiktsdata för att generera relevanta insikter
  • Presentera shopper- och marknadsinsikter i olika forum för marknad, produktutveckling och säljorganisationen samt för våra retailkunder
  • Bidra till att hela organisationen jobbar mer data- och insiktsdrivet
  • Initiera och stödja kategoriprojekt med utvalda retailkunder baserat på relevanta kundinsikter för att driva kategorivärde
  • Stödja Trade Marketing teamet med shopperinsikter för att utveckla branschledande shopperaktiveringar med fokus på tydligt budskap
  • Identifiera trender i shopperbeteendet baserat på Nielsen Scanning data, POS-data samt andra datakällor
  • Skapa och löpande uppdatera olika rapporter baserad på den befintliga datan
  • Stödja kategorichefer och KAM i att ta fram införsäljningsargument för våra nyheter och argument för utökade listningar av befintligt sortiment

Tidigare erfarenhet

  • 3+ års erfarenhet från dagligvarubranschen (leverantör eller retailer) är ett krav. Erfarenhet från marknadsundersökningsföretag är meriterande.
  • Högskoleexamen, meriterande med inriktning mot marknadsföring
  • Har tidigare jobbat som Shopper/Consumer Insights Manager på leverantörssida eller med shopperinsikter/kundkortsanalsyer/CRM på retailsidan
  • Erfaren användare av Nielsendata, ICA kundinsikt, POS-data
  • Erfarenhet av att kravställa och upphandla ad-hoc undersökningar
  • Van användare av Microsoft Office, primärt Excel och Powerpoint
  • Flytande i svenska och engelska i tal och skrift

Personliga egenskaper

  • Stark analytisk förmåga, självgående, initiativtagande, förmåga att hålla många bollar i luften, gillar att jobba tvärfunktionellt med många kontaktytor inom företaget, gillar att hålla presentationer både internt och för kunder.
  • Utvecklingsorienterad, initiativtagande & självständig, flexibel & anpassningsbar, strukturerad, resultatorienterad, noggrann, strategiskt tänkande, relationsbyggande, lösningsorienterad, analytisk (numerisk + språklig), serviceinriktad, lagspelare.