Telia Sonera Sverige AB

Head of Online

TeliaSonera tillhandahåller nätanslutning och telekommunikationstjänster i Norden och Baltikum, på tillväxtmarknader i Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. TeliaSonera hjälper miljontals människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Företagets ambition är att bli en ledande aktör på samtliga marknader och att med en kostnadseffektiv struktur kunna erbjuda den bästa kundservicen, de bästa lösningarna samt de mest överlägsna tjänsterna. TeliaSonera är idag Europas femte största koncern med över 26 000 medarbetare världen över och är noterade på NASDAQ OMX Stockholm och NASDAQ OMX Helsingfors. År 2010 omsatte TeliaSonera 107 miljarder SEK. För mer information, se http://www.teliasonera.com.

Head of Online

Nu söker TeliaSonera Head of Online.

TeliaSonera Sverige gör för tillfället en mycket strategiskt viktig satsning med det nya affärsområdet Online och letar efter Head of Online som kan leda transformeringen och den nya verksamheten. Som ledare för Online sitter du i TeliaSoneras svenska ledningsgrupp och ansvarar för att leda och utveckla verksamheten med utgångspunkt från att leverera en kundupplevelse i världsklass och en effektiv försäljnings- och servicekanal.

Som ledare på TeliaSonera Sverige förväntas du leva efter TeliaSoneras värderingar; show respect, make it happen, add value. Ditt uppdrag är att styras av långsiktiga mål, leda verksamheten och utveckla den framåt för att säkerställa att TeliaSonera ligger i framkant när det gäller Online. Du leder ett team med starkt fokus på innovation, analys och execution. Du har ett affärsmässigt förhållningssätt samt brinner för att skapa kundupplevelser som bär upp TeliaSonera som varumärke. Du är en god kommunikatör med förmåga att entusiasmera medarbetarna i verksamhetens mål.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

• Ansvar för onlinekanalens försäljningsmål för nyförsäljning, korsförsäljning och retention

• Utveckla och förvalta TeliaSonera Sveriges digitala självbetjäningskanal för försäljning, administration och support, på webben och i mobilen, B2B och B2C

• Driva och utveckla en stark försäljningskultur som tar sin utgångspunkt i datadriven analys

• Utveckla marknadens främsta digitala selfservice- och supportkanal där kunden, dess behov och förväntningar står i centrum.

• Säkerställa kostnadseffektivitet genom automatiserade kundprocesser genom hela flödet

• Driva och utveckla TeliaSonera Sveriges onlinekultur. Agera förändringsledare och kravställare på affärerna, marknad och de fysiska kanalerna för att möta målet på onlinetransformation

• Genomföra kampanjer på uppdrag av marknad och affärerna

• Fullt personalansvar (genomför utvecklingssamtal, sätter lön m.m.)

• Fullt ansvar för resultatet av fattade beslut

Du kommer mätas på:

• Net promotor score

• Sales conversion rate

• Service resolution rate

• Total order value

• Channel share online

• Cost per order, Cost per service ticket

Erfarenhet och Kompetens:

Bakgrund

• Minimum, 5 års erfarenhet av Online från en ledande roll

• Djup kunskap om onlineverksamhet

• Dokumenterad erfarenhet från att framgångsrikt driva onlinetransformering och skapa resultat i stort eller medelstort företag

• Tidigare erfarenheter av onlineförsäljning och marketing av komplexa erbjudanden, tjänster och service

• Högskoleutbildning om minst 180 hp (tidigare 120 p) kandidatexamen

• Erfarenhet av att leda verksamhet med resultatansvar, och från att ha åstadkommit goda och bestående resultat

• Goda språkkunskaper (flytande svenska och engelska i tal och skrift)

• Dokumenterad erfarenhet som beställare av IT-utvecklingsprojekt

• Erfarenhet av affärsutveckling

• Ekonomistyrning

Kommunikation

• Förmåga att kommunicera visioner och mål för online till hela bolaget

• God social- och samarbetsförmåga

• Förmåga att kommunicera visioner och mål externt till kunder och samarbetspartners

• Ha både förmåga och intresse att kommunicera med många olika målgrupper inom ramen för bolagets verksamhet

Ledarskap

• Genuint intresse för att leda verksamheten med personalen

• Förmåga att samla hela avdelningen kring mål och visioner

• Förmåga att prioritera, fatta tydliga beslut, delegera och följa upp

• Förändringsorienterad

Vi tror att du har en stark egen drivkraft samt en stark sälj-, marknad och resultatinriktning. Du är trygg och har god självinsikt. Vidare tror vi att du både är långsiktigt strategisk samt en visionär, är målmedveten, drivande och tålmodig. Du är en förändringsledare, rak och tydlig i din kommunikation, är utåtriktad och nätverkande samt har en stark förmåga att entusiasmera din omgivning. Slutligen tror vi att du är mycket initiativrik med en mycket god helhetssyn och förståelse för kunders verksamhet.

För mer information vänligen kontakta Karin Geber:

Karin.geber@headagent.se, 070-643 15 54