Rollen
Vi söker nu en kommersiellt driven E-commerce Manager. I rollen har du ansvar för att utveckla, övervaka och optimera vår e-handel, med huvudfokus att driva försäljning. Du ansvarar för ett team samtidigt som du har operativt fokus på att löpande göra förbättringar och arbeta med långsiktiga projekt.
Befattningen spelar en avgörande roll för att driva försäljning online, förbättra användarupplevelsen och säkerställa framgången för vår e-handel. Vårt mål är att våra besökare och kunder ska uppleva en omnikanalupplevelse i värdsklass, oavsett kanal eller orsaken till varför man besöker oss. Vår hemsida, där e-handel är en självklar integrerad del, utgör navet i vår omnikanal vilken vi kontinuerligt utvecklar och fortsätter satsa på.
Rollen kräver ett starkt kommersiellt driv och kunskap om e-handelsstrategi, website management, merchandising samt analys och rapportering. Du rapporterar till Head of Marketing & E-commerce.
Ansvarsområden
- Verkar för att Elgiganten ska ha ett attraktivt omnikanalerbjudande.
- Leda och utveckla teamet för e-handel.
- Hantera och underhålla hemsida och se till att den är uppdaterad, användarvänlig och optimerad för bästa möjliga onlineförsäljning och kundengagemang.
- Följa upp sortiment, prissättning, tillgänglighet och kampanjer för att säkerställa att attraktivt och konkurrensmässigt erbjudande online.
- Kontinuerligt förbättra shoppingupplevelsen online genom att optimera webbplatsnavigering, kassaprocess, rekommendationer och övergripande användbarhet i syfte att öka konvertering och återbesök. Säkra att kundförfrågningar och problem hanteras snabbt.
- Implementera och underhålla säkra betalningsportaler och säkerställa överensstämmelse med dataskydds- och säkerhetsbestämmelser.
- Följa upp webbplatsanalys, försäljningsdata och nyckeltal för att spåra framsteg och identifiera förbättringsområden. Förbereda regelbundna rapporter för ledning och andra intressenter.
- Hålla dig informerad om branschtrender, konkurrenter och ny teknik för att identifiera möjligheter till tillväxt och innovation.
- Tillsammans med den nordiska organisation implementera, utvärdera och anpassa Elgigantens strategi för e-handel för att nå övergripande affärsmål samt driva onlineförsäljning och kundengagemang.
Tidigare erfarenhet
- Bred erfarenhet och kompetens inom e-handel, minst 5 års erfarenhet av liknande roll.
- Stark inom ledarskap, såväl direkt som indirekt. Minst 2 års erfarenhet av ledarskap.
- Högskole-/universitetsutbildning eller motsvarande inom relevant område, som företagsekonomi eller marknadsföring .
- Bred erfarenhet av e-handelssystem, CMS och webbanalys. Erfarenhet av arbete i SAP Commerce och Coremedia är extra meriterande.
- Talar flytande svenska och engelska och har god både skriftlig och verbal kommunikativ förmåga.
- Utmärkt analytisk och problemlösande förmåga.
- Stark projektledning- och organisationsförmåga.
- Erfarenhet inom detaljhandel är meriterande.
Övrig önskvärd erfarenhet
Goda kunskaper inom:
- Google Analytics, Contentsquare
- E-handelssystem: Sap Commerce, Fact-finder
- Betalsystem: Adyen, Santander
- CMS: Coremedia
- Powerpoint, Word och Excel
Personliga egenskaper
Du är en ambitiös och engagerad do:er som är starkt affärsmässig, resultatorienterad och uppskattar ett brett ansvar. För att trivas hos oss och lyckas i rollen tror vi att du gillar ett högt tempo, är lösningsorienterad och har ett strukturerat och organiserat arbetssätt kombinerat med en tydlig kommunikation som tillåter dig att skapa framfart i ditt eget och andras arbete. Du är självgående och kavlar upp ärmarna där det behövs. Nu är du hungrig efter nya utmaningar och är redo att ta nästa steg i din karriär i en bred roll med mycket ansvar.
Hos Elgiganten får du möjlighet till goda karriärmöjligheter, vara del av vår starka gemenskap och en stark möjlighet att påverka och göra skillnad.