Proffsmagasinet

Webbanalytiker

Proffsmagasinet är en renodlad e-handel som grundades 2007. I dag har vi utvecklat vårt högkvalitativa sortiment med allt från trädgårdsprodukter till el- och vvs och omsätter runt 900 miljoner kronor med verksamhet i fyra länder. Med över 140 000 produkter i sortimentet, snabba leveranser och ett genuint intresse för produkterna, vill vi vara den självklara destinationen för hantverkare och hemmafixare. Om våra kunder skulle behöva hjälp före, under eller efter sitt köp har vi produktexperter som tar sig tid att möta dem och dela med sig av sin kunskap. I januari 2018 förvärvades bolaget av Ahlsell som är den ledande nordiska distributören av installationsprodukter, verktyg och förnödenheter. Vårt huvudkontor ligger i stora och ljusa lokaler på kajen i Marievik med utsikt över Årstaviken. Här har våra anställda möjlighet att växa, utvecklas och känna att de är en del av någonting större.

Rollen

Vi söker en engagerad Webbanalytiker för att förstärka vårt team på marknadsavdelningen i vårt renodlade e-handelsföretag. I rollen kommer du att vara ansvarig för att ta fram värdefulla insikter från våra dataresurser, inklusive marknadsföringsdata från olika datakällor från våra fem e-handelssidor, händelsedata, e-handelsmätning och annan relevant statistik. Du är del av marknadsavdelningen på 8 personer och rapporterar till CMO.

Dataanalys och Visualisering:

  • Använda Google Tag Manager (Client- & Server-side), Google Cloud, BigQuery och Google Analytics för att samla och analysera data från olika marknadskällor som Meta, SEM, prisjämförelsetjänster, displayannonsering och affiliate-marknadsföring.
  • Skapa visualiseringar och rapporter i Google Data Studio eller Looker för att effektivt kommunicera insikter till olika intressenter.

Mätning och Optimering:

  • Utveckla och implementera mätstrategier för att utvärdera prestanda och effektivitet av olika marknadsföringskampanjer och e-handelsaktiviteter.
  • Kontinuerligt optimera och föreslå förbättringar baserat på analyserade marknadsdata.

Datalager och Strukturerad Datahantering:

  • Arbeta med datalager och säkerställa en strukturerad och effektiv datahantering för både e-handels- och marknadsdata.
  • Hantera och underhålla databaser för att säkerställa en tillförlitlig och lättillgänglig datakälla.

Analys och Statistik:

  • Tillämpa avancerade analytiska tekniker för att identifiera trender, mönster och affärsmöjligheter inom både marknadssegmentet och e-handelsverksamheten.
  • Utföra statistiska analyser för att förstå användarbeteenden och optimera konverteringsprocesser för marknadsföringsinsatser och e-handelsaktiviteter.

Tidigare erfarenhet

  • 1-3 års erfarenhet av att arbeta med Google Tag Manager (Client- & Server-side), Google Cloud, BigQuery och Google Analytics.
  • Kompetens inom datahantering, inklusive skicklighet inom SQL.
  • Förmåga att generera insikter och presentera dem på ett begripligt sätt samt inkludera rekommendationer på förbättring eller action.
  • Erfarenhet av att projektleda och arbeta nära andra avdelningar inom de huvudsakliga ansvarsområdena.
  • Kunskap om datalager och förmåga att hantera stora datamängder.
  • Färdigheter inom analys och statistik, med bredd över både marknads- och e-handelsdata.

Personliga egenskaper

Som person är du proaktiv, utåtriktad och tycker om att samarbeta med andra avdelningar samt komma med förslag på förbättringsåtgärder. Du brinner för att utföra mätningar och genomföra dataanalys inom både marknadsföring och e-handel. Vi ser även att du har en stark kommunikationsförmåga och drivs av att arbeta i ett snabbrörligt bolag med ett entreprenöriellt tankesätt.