Till det största Affärsområdet på ett av Sveriges större företag och arbetsgivare söker vi nu en Försäljningschef.
Företaget befinner sin i en bransch i omställning med många både positiva och utmanade förändringar i den närmaste framtiden. Omfattande digitaliserings- och automatiseringsprojekt pågår med målet att säkra marknadsandelar och konkurrenskraft framåt.
Som försäljningschef kommer du att spela en nyckelroll, där du tar ledningen i att vidareutveckla organisationen och affären. Du ansvarar för att all försäljning i företagets största Affärsområde och har ett fullt resultatansvar för den svenska marknaden. Du kommer också spela en avgörande roll som motor i det förändringsarbete företaget har påbörjat, i nära samarbete med andra Affärsområden och marknader.
Du har bevisad framgång som ledare över ledare i en föränderligt marknad och har en mycket god förståelse för vad som krävs för att driva omfattande förändringsarbete, för att kunna fatta viktiga beslut och sätta riktningen för organisationen.
Du rapporterar till Affärsområdeschef som sitter i ledningsgruppen.
Placering; Stockholm, Göteborg eller Malmö
Huvuduppgifter:
- Ytterst ansvarig för försäljningen, att växa kategorin, driva volym och säkra marknadsandelar ta fram verksamhetsplaner för att utveckla och verkställa mål samt leda, styra och löpande följa upp leveranser mot uppsatta målbilder
- Ta fram bearbetningsplan och strategi för kundportfölj och beslutade marknadssegment
- Driva förändring och utveckling för att möta framtida kundkrav
- Säkerställa kundernas uppfyllnadsgrad och öka SOW (share of wallet)
- Viktig roll i samarbetet inom koncernen gällande export och import av volymer
- Bygga en stark, modern och effektiv försäljningsorganisation
- Strategisk och operativ ledning av hela säljorganisationen som består av ca 130 medarbetare med 5 direktrapporterande chefer
- Uppdrag att effektivisera, automatisera och optimera organisation och arbetssätt
- Bedriva ett coachande, synligt, närvarande och kommunikativt och konsekvensbaserat chefs- och ledarskap
- Delta aktivt i utvecklingsprojekt och agera tvärfunktionellt i bolaget
- Säkerställa tydlig och direkt kommunikation av ledningsbeslut och mål
- Som del i Affärsområdets ledningsgrupp sätta och implementera strategier
Erfarenhet & Kompetens:
- Många års erfarenhet i en ledande affärsdriven ledarroll med ansvar för en större B2B-affär.
- Gärna erfarenhet av internationella affärer (import, export)
- Utvecklat affärsmodeller och operativa processer, effektiviserat organisationer och optimerat arbetssätt
- Gedigen ledarförmåga med erfarenhet av omfattande förändringsresor, att bygga framgångsrika team och affärer genom att bygga en stark och affärsorienterad kultur
- Erfarenhet att leda en stor organisation samt att vara chef över andra chefer
- Gedigen erfarenhet inom affärs- och verksamhetsutveckling, digital affärstransformation, automatisering
- Gedigen erfarenhet av förbättringsarbete i affärs-, process- och marknadssystem samt vana från större projekt, program, transformationsarbete
- Erfarenhet från e-handel är meriterande, liksom erfarenhet av logistikverksamhet, digitaliseringsarbete samt kompetens kring försäljningsprocesser och datadriven marknadsbearbetning
- Erfarenhet av att verka i komplexa strukturer och matrisorganisationer
- Flexibilitet att resa i huvudsak inom Sverige, men ibland även inom Norden
- Relevant akademisk utbildning
Personlighet:
För att passa in och trivas på företaget är en av dina främsta egenskaper att du är teamorienterad, affärsinriktad, orädd och transparent. Du förstår samtidigt vikten av en stark affärsinriktad kultur och har erfarenhet av att skapa framgångsrika team genom din ledarskapsstil. Du är en modig förändringsledare som har förmågan att få med dig medarbetarna på resan framåt. Du är resultatorienterad och driver tydligt mot målet.
Du är affärsdriven och har god ekonomisk förståelse. Som ledare och individ är du måldriven med stark analytisk förmåga. Du är nyfiken, nytänkande och har god genomförandeförmåga. Du har lätt för att bygga relationer och skapar förtroende och tillit i dialogen med andra, såväl internt som externt.