Elgiganten AB

Marketing Operations Manager

Elgiganten är en av Sveriges ledande varuhuskedjor inom hemelektronik, vitvaror och kök och är Sveriges näst största handelsbolag efter IKEA. Vi finns i hela Norden och bara i Sverige har vi 176 varuhus och 3400 anställda. Som en Gigant är du en del i något mycket större och verksamheten utgörs av flera viktiga funktioner såsom varuhus, butiker, e-handel, nordiskt centrallager och kundtjänst. På Elgiganten är kunden och medarbetaren vårt absoluta fokus. Vår ambition är att vara en pålitlig rådgivare innan, under och efter köp och förser kunderna med all support och en mängd olika tjänster både i varuhusen och i hemmen.

Rollen

Är du en kommersiellt driven ledare med passion för marknadsföring? Vi söker nu en Marketing Operations Manager som vill vara med forma framtidens marknadsföring hos Elgiganten. Du blir en del av vår dynamiska Marknads- och E-commerce-avdelning med 18 medarbetare, där vårt främsta fokus är att skapa marknadsföring och digital närvaro i världsklass samt att driva försäljning på kort och lång sikt.

Som Marketing Operations Manager leder du ett team som driver och skapar kampanjer och kommunikation för samtliga kanaler där Elgiganten är närvarande. Ditt huvudsakliga ansvar är att utveckla marknadsplanen och genomföra kampanjer i egna och köpta kanaler. Du kommer att arbeta med att stärka kundupplevelsen och maximera effekten av Elgigantens kommunikation och kampanjer genom att arbeta datadrivet och insiktsbaserat. Rollen kräver ett starkt kommersiellt driv och kunskap om varumärkesbyggande, taktisk kampanjplanering och mediastrategi och mediaplanering. Du rapporterar till Head of Marketing & E-commerce.

Om du är redo för en spännande utmaning och vill vara med och forma framtidens handel, är detta rollen för dig!

Ansvar och arbetsuppgifter

  • Utveckla och säkra marknadsplanen för bästa möjliga genomförande av varumärkesdrivande och taktiska kampanjer och aktiveringar för Elgiganten
  • Driva och utveckla ett team av 4 medarbetare; två Digital Content & Campaign Producers, en Campaign Specialist & Coordinator och en Graphical Designer
  • Leda produktion och slutförande av kreativa enheter för alla kampanjer samt säkerställa effektiv och kostnadseffektiv produktion
  • Ge inspel på briefer och behov i toolboxes/ramverk för kampanjer samt säkerställa briefer för kampanjer och koordinering med byråpartners
  • Briefa, säkra mediaplan samt uppföljning av media genom mediabyrå.
  • Koordinera och säkerställa kampanjaktiviteter i egna och köpta kanaler, samt kampanjinformation till varuhus och butiker.
  • Driva och stödja projekt för att utveckla och förbättra marknadsstrategier och löpande utvärdera tidigare kampanjer
  • Arbeta nära med marknadsteamet, försäljningschefer, nordiska kollegor och andra nyckelpersoner både internt och externt för att säkerställa framgångsrika kampanjer.

Tidigare erfarenhet

  • God erfarenhet av (+5 år) av marknadsföring och kommunikation, primärt mot B2C men även B2B är meriterande
  • Stark inom ledarskap, såväl direkt som indirekt. Minst 2 års erfarenhet av ledarskap
  • Relevant erfarenhet från kommersiell verksamhet med en mycket god kunskap i och förståelse av kundresor, offline och online
  • Mycket god erfarenhet av att arbeta med både egna kanaler och externa mediekanaler och god kunskap och förståelse av hur olika typer av mediekanaler och annonsformat fungerar
  • Van att arbeta datadrivet och med konsumentinsikter
  • Stark analytisk och problemlösande förmåga
  • Stark projektledning- och organisationsförmåga
  • Talar flytande svenska och engelska och har god både skriftlig och verbal kommunikativ förmåga
  • Goda kunskaper inom Office 365.

Personlighet

För att lyckas i rollen och för att trivas hos oss, krävs ett starkt kommersiellt driv och att skapa kundvärde är en självklarhet. Du har ett öppet och pragmatiskt förhållningssätt och du ser samarbete som nyckeln till framgång. Att arbeta utifrån data och kundinsikter faller sig naturligt då du är analytisk och nyfiken. Du drivs av att utvecklas både som ledare och inom kompetensområdet och har ett stort intresse för det digitala. Likaså är det en självklarhet att omsätta planer till aktiviteter som leder till tydliga resultat. Som ledare är du ödmjuk, engagerad, kommunikativ och tydlig. Du har förmågan att både stötta och utmana ditt team att tillsammans utvecklas och skapa värde för både kunden och Elgiganten.

Sista ansökningsdag är 19e juli.