BookBeat

Head of Marketing and Sales Digital Subscription

Bonnier Books, med en total omsättning på ca 6,5 mdkr 2014, rymmer Bonnierkoncernens bokverksamhet både i Sverige och utomlands. Verksamheterna spänner över bokförlag, e-handel, bokklubb, distribution och handel. I den svenska verksamheten ingår bl a Bonnierförlagen, Adlibris och Pocket Shop.

Bonnier Books Digital Subscription är en ny och strategiskt viktig del av affärsområdet. Målet är att skapa och framgångsrikt driva framtidens digitala konsumenttjänst för böcker såväl nationellt som internationellt.

Till Bonnier Books Digital Subscription söker vi nu en marknads- och försäljningschef som kommer att ha en central roll i uppbyggnaden och utvecklingen av hela verksamheten med huvudansvar för marknadsstrategi och kundbearbetning. Uppdraget innefattar vidare att operativt implementera strategierna genom att bygga upp och leda marknads- och försäljningsorganisationen.

Ansvar och arbetsuppgifter

• Delaktig i affärsutvecklingen av verksamheten med huvudansvar för marknadsstrategi och kundbearbetning.

• Implementera satta strategier genom att bygga upp och utveckla marknadsorganisationen.

• Driva den löpande kravställningen för konceptarbete och teknisk utveckling

• Utifrån kundbehov leda och samordna verksamhetens marknads- och försäljningsarbete, både på den svenska och övriga marknader.

• Rekrytera, leda och utveckla personalen inom marknadsavdelningen.

• Ansvar för att bygga upp externa samarbeten med leverantörer och samarbetspartners.

Formella krav

• Högskoleutbildning inom ekonomi/marknadsföring eller industriell ekonomi.

• Dokumenterad erfarenhet av att driva affär inom digitala kanaler.

• Strategisk förståelse och kompetens inom utveckling av digitala strategier och slutkundsaffär.

• God erfarenhet av digital marknadsföring.

• Erfarenhet av CRM/kundrelationsarbete, inklusive analys och segmentering.

• Erfarenhet från ledande roll och vana att arbeta i ledningsgrupp (och i detta bidra utanför den egna specialistkompetensen).

• Erfarenhet från att arbeta i och utveckla en verksamhet i löpande förändring.

• Erfarenhet av B2C-marknadsföring.

• Dokumenterat resultat- och budgetansvar.

Personliga egenskaper

Du är en ambitiös person med dokumenterat goda resultat. Du har stark social kompetens och god samarbetsförmåga. Du är samtidigt självgående och initiativrik. Du brinner för att bygga och utveckla nytt, har ett starkt driv och vill utvecklas. Ytterligare en framgångsfaktor är din strategiska förmåga samt förståelse för den digitala transformationen inom media. Du är driven och ser till att saker genomförs.

Vidare är du:

• Flexibel och har förmågan att växla tempo och perspektiv (strategiskt-operativt, långsiktigt-kortsiktigt)

• Analytisk och strukturerad

• Lösningsorienterad och pedagogisk

• Relationsskapande

• Mycket god kommunikationsförmåga/lyhörd

• Prestationsorienterad

• Resultat- och målinriktad

Bonnier Books Digital Subscriptions erbjuder dig en stimulerande arbetsplats med stora utvecklingsmöjligheter och ansvar. Med utgångspunkt i Bonniers övergripande strategi får du här en unik chans att vara med i omställningen av en bransch och skapa en långsiktigt viktig affär för koncernen.

För ytterligare information, vänligen kontakta Victoria Gillberg på +46703006150, victoria.gillberg@headagent.se