BookBeat är en digital abonnemangstjänst för ljud- och e-böcker och en ny och viktig strategisk satsning inom Bonnier. Målsättningen är att skapa och framgångsrikt driva framtidens digitala konsumenttjänst för böcker, såväl nationellt som internationellt.
BookBeat ingår i affärsområdet Bonnier Books som rymmer Bonnierkoncernens bokverksamhet både i Sverige och utomlands. Verksamheterna spänner över bokförlag, e-handel, bokklubb, distribution och handel. I den svenska verksamheten ingår bl a Bonnierförlagen, Adlibris och Pocket Shop.
Till BookBeat söker vi nu en Conversion Manager vilken utgår och brinner för mobilen som kanal men även tänker holistiskt över alla plattformar. Uppdraget syftar till att planera och genomföra initiativ för att konvertera leads till betalande kunder.
ANSVAR OCH ARBETSUPPGIFTER
• Ta hand om inkommande trafik och få så många kunder som möjligt att testa tjänsten
• Agera produktägare av vår webplats
• Optimera sajten för att få bra organiska placeringar i sök, samt komma med input för att förbättra köpta placeringar
• Bemästra hantverket och löpande A/B-testa, analysera och dra slutsatser av resultatet från olika aktiviteter för att ständigt optimera konvertering.
• Förstå webbpsykologi och hur man övertygar besökare att göra det man vill att de ska göra
• Skapa och testa solida och mätbara förbättringshypoteser. Förstå var och varför våra besökare försvinner genom analys av landningssidor och utarbetning av handlingsplan för konverteringsoptimering.
FORMELLA KRAV
• Relevant högskoleutbildning
• Minst två års branscherfarenhet, gärna från rese-, gaming, eller annan B2C e-handel.
• Arbetat med konverteringsoptimering i en tidigare roll.
• Erfarenhet från abonnemangsförsäljning ett plus men inget krav.
• God erfarenhet av att arbeta i verktyg för webanalys och A/B-testning (ex. Google Analytics, Omniture, SQL/Optimizely, Visual Website Optimizer).
PERSONLIGA EGENSKAPER
Du är resultatorienterad och brinner för att skapa affärer i digitala kanaler. Du har lätt för att se mönster och samband, dra slutsatser och skapa hypoteser som går att testa. Du drivs av att ständigt utmana, förändra och förbättra för att hela tiden skörda större framgångar inom ditt ansvarsområde, samtidigt som du har förståelse och intresse för helheten. Du tar ägarskap, är hands-on och får saker att hända.
VIDARE ÄR DU:
• Kreativ och initiativrik
• Analytisk och noggrann
• Gillar att vinna
• Flexibel och anpassningsbar
• Teamplayer
BookBeat erbjuder dig en stimulerande arbetsplats med stora utvecklingsmöjligheter och ansvar. Med utgångspunkt i Bonniers övergripande strategi får du här en unik chans att vara med i omställningen av en bransch och skapa en långsiktigt viktig affär för koncernen.
BookBeat
BookBeat är en digital abonnemangstjänst för ljud- och e-böcker. Med BookBeat läser och lyssnar du på böcker direkt i din mobil eller surfplatta, och får personligt anpassade boktips. Allt för att du ska kunna förgylla små stunder i vardagen med riktigt bra böcker. BookBeat ingår i affärsområdet Bonnier Books som rymmer Bonnierkoncernens bokverksamhet både i Sverige och utomlands.
Ansök via länken eller kontakta Anna Nordstrand anna.nordstrand@headagent.se, 076 322 2159 eller Victoria Gillberg, victoria.gillberg@headagent.se för mer information