SAS

Head of On-ground, Product and Services

SAS’ vision is to make life easier for Scandinavia’s frequent travelers. With SAS, you are part of a community experiencing easy, joyful and reliable services, delivered the Scandinavian way. SAS is Scandinavia’s largest airline with approximately 800 departures per day to our 125 destinations. In 2014, approximately 28 million passengers travelled with SAS.

Head of On-Ground, Product and Services

SAS har som mål att expandera, differentiera och bygga SAS varumärke via hybrider av befintligt produktutbud men även genom nya affärsområden. Varumärke, digitalisering, e-commerce, upplevelser, och events kommer att stå I fokus.

Kunden skall uppleva en enkelhet, effektivitet och hög servicenivå, en förlängd resekedja som innefattar tjänster innan hon kommer till/och på flygplatsen, såsom: transport till flygplatsen, parkering self-service, incheckning, fast track, boarding, SAS lounger, ankomstprocessen, samt övriga produkter och tjänster som till stor del kommer vara digitala.

ARBETSUPPGIFTER:

• Initierar och kravställer produktutveckling, avveckling och justering inom ansvarsområdet, digitala som manuella produkter.

• Ansvarig för att förstärka och bygga SAS varumärke inom ramen för vår

produktutveckling på OnGround; Du utvecklar kundens upplevelser av SAS, tänker konceptuellt och tar hänsyn till befintliga processer eller skapar nya vid behov.

• Säkerställer att produkter/koncept har relevanta KPI’er för uppföljning av kvalitet och kostnad och är ansvarig för samtliga beslut inom affärsplan och budget som påverkar produkten.

• Säkrar SAS positionering på flygplatserna ur ett kommersiellt perspektiv. Du arbetar för att öka SAS kommersiella intäktsmöjligheter och att vi får lägre kostnader över tid tillsammans med Operations och EuroBonus.

• Ekonomiskt och kvalitativt uppföljningsansvar av OnGround-produkten inkl. budgetering, inom givna ekonomiska ramar, prognoser och fakturakontroll.

ERFARENHET:

Rollen kräver god samarbetsförmåga med både externa och interna parter. Du behöver kunna bygga förtroende och relationer snabbt, ha en god förmåga att få igenom förslag, se gemensamma möjligheter, ha en god kommersiell förståelse och vara en van förhandlare. Du förutses kunna kapa förutsättningar för en lönsam och kundfokuserad utveckling.

• Dokumenterad god ledare med minst 10+ års erfarenhet från större organisationer och kommersiell enhet.

• Du har minst 10 års erfarenhet inom marknad, produkt- eller affärsutveckling från bolag inom servicesektorn eller retail.

• Dokumenterad erfarenhet av att driva kommersiell förändring i en större organisation.

• Du har erfarenhet av att bygga och utveckla varumärken.

• Digital och/eller e-com kompetens.

• Erfarenhet av tjänsteutveckling.

• Du har vana av strategisk planering.

• Du har god vana av förhandling.

• Mycket goda analytiska kunskaper och förmåga att sammanställa information och utarbeta väl underbyggda rekommendationer.

PERSONLIGA EGENSKAPER:

• Hög egen drivkraft och uthållighet.

• Beslutsför- och resultatorienterad.

• Öppen, varm, rak och involverande ledarstil.

• Strukturerad och analytisk. .

• Mycket kundorienterad.

• Innovativ och nytänkande.

• Kommersiellt driven och fokuserad.

För ytterliggare information är du välkommen att kontakta Karin Geber; karin.geber@headagent.se eller Alexander Wik; alexander.wik@headagent.se